People sitting together at innovation square at BUas

Wegwijzer voor medewerkers

BUas hecht veel waarde aan sociale veiligheid, zowel voor studenten als voor medewerkers. Op deze pagina lees je wat je kan doen als je onverhoopt te maken hebt (gehad) met onveilige situaties of ongewenst gedrag.

Breda University of Applied Sciences streeft naar een studie- en werkklimaat waarin respect centraal staat, en waar iedereen zich veilig en prettig voelt. Het is een omgeving waarin zowel studeren als werken op een fijne en productieve manier kan plaatsvinden.

Om dit te waarborgen, wordt ongewenst gedrag, zoals seksuele intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld, pesten en machtsmisbruik, niet getolereerd.

Je kunt bij de vertrouwenspersonen terecht

Je kunt bij de vertrouwenspersonen terecht met je vragen over ongewenst gedrag. 

Wat kun je doen als je te maken hebt met ongewenst gedrag?

Ga het gesprek aan en geef feedback:  Als je ongewenst gedrag ervaart zijn er een aantal stappen die je kunt nemen. Ga, zo mogelijk, in gesprek met degene die het gedrag vertoont om direct feedback te geven. Maak duidelijk dat je het gedrag als ongepast of kwetsend ervaart. Met jouw feedback geef je je grenzen aan, en geef je de ander de kans het gedrag te verbeteren.

Als je het lastig vindt om zelf het gesprek aan te gaan, of als er geen ruimte (meer) is om feedback te geven, kun je gebruik maken van de volgende hulplijnen in willekeurige volgorde:

  • Leidinggevende: Bespreek de situatie met je leidinggevende, zodat jullie gezamenlijk kunnen beslissen wat mogelijke vervolgstappen kunnen zijn.  Alle leidinggevenden bij BUas zijn continu bezig met het verbeteren van de werk- en leeromgeving en zijn getraind om een open en professionele dialoog aan te blijven gaan.  
  • P&O adviseur: Als het niet mogelijk is om de situatie met je leidinggevende te bespreken, kun je ook contact opnemen met de P&O adviseur van jouw academie of dienst. Deze biedt een luisterend oor, kan procesinformatie geven, weet welke aanvullende expertises er beschikbaar zijn (denk aan coaches, teamcoaches, trainingen) en kan deze er waar nodig bij betrekken. 
  • Vertrouwenspersoon: Als je te maken hebt met ongewenst gedrag kun je terecht bij de vertrouwenspersonen voor ongewenst gedrag. Zij bieden steun en helpen bij het zoeken naar een manier om het ongewenste gedrag te beëindigen of de-escaleren. Indien nodig verwijzen zij door naar professionele hulpverleners. Ook kunnen zij je helpen bij het indienen van een klacht bij het Compaints Service Point. Vertrouwenspersonen werken volgens de richtlijn van de Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen en zullen meldingen vertrouwelijk behandelen en anoniem registreren. 
  • Bedrijfsarts: Wanneer de situatie van invloed is op je (mentale) gezondheid, kan je terecht bij de bedrijfsarts. Ook voor preventieve steun is de bedrijfsarts beschikbaar voor jou. De bedrijfsarts is dus niet alleen beschikbaar voor ziekgemelde medewerkers. 
     
Hoe kun je ongewenst gedrag helpen voorkomen?

Heb je het idee dat er ongewenst gedrag plaats vindt (bij jezelf of bij anderen), maak dit dan direct bespreekbaar. Check of dit voor de ander (ook) ervaren is/wordt als ongewenst gedrag, spreek anderen aan op hun gedrag en durf ongewenst gedrag te adresseren. 

Hoe weet je wanneer je te maken hebt met ongewenst gedrag? Waar de grenzen liggen, is niet altijd duidelijk. Wat de één als ongewenst gedrag ervaart, hoeft voor de ander geen probleem te zijn. In onze code of conduct, guiding principles en 10 regels: ‘How do we treat each other’  beschrijven we hoe we binnen BUas vinden dat we met elkaar om moeten gaan. De online Mirro module over feedback en conflicthantering kan je helpen om het gesprek aan te gaan.

Wil je ongewenst gedrag melden? 

Je kunt ongewenst gedrag melden bij een leidinggevende. Als dat om wat voor reden dan ook niet mogelijk is, kun je terecht bij de vertrouwenspersoon

Wil je een klacht indienen?

Een klacht omtrent ongewenst gedrag moet worden ingediend bij het College van Bestuur of bij de Geschillencommissie Onderwijs (dit kan extern via de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC)). Een vertrouwenspersoon kan je hierbij begeleiden en advies geven.

Noodgevallen en onveilige situaties
  • Bel het alarmnummer 112 bij spoed en acute situaties
  • Geen spoed, maar wel de politie spreken? Bel dan 0900 8844
  • Is er sprake van een strafbaar feit, neem dan contact op met de politie via 0900 8844
  • Bel bij noodsituaties op de campus het interne alarmnummer 076-5332112  
Buiten BUas. Externe hulp en instanties

Acute hulp nodig bij seksueel geweld?

Je kunt veilig en anoniem contact zoeken met ons. Als je wilt, zorgen wij ervoor dat er artsen, verpleegkundigen, psychologen, politie of andere hulpverleners worden ingeschakeld.

Of neem direct zelf, gratis, contact op met Centrum Seksueel Geweld