Wat doet een vertrouwenspersoon?
Iedereen die bij BUas werkt of studeert kan bij de vertrouwenspersonen terecht.
- De vertrouwenspersoon luistert naar je en neemt de tijd voor je verhaal.
- De vertrouwenspersoon staat naast je. De vertrouwenspersoon geeft informatie als je vragen hebt en helpt je zoeken naar een oplossing die het beste bij jouw situatie past.
- De vertrouwenspersoon onderneemt alleen actie als jij daarmee instemt. Jij houdt de touwtjes in handen en alles wat je met de vertrouwenspersoon bespreekt is en blijft vertrouwelijk.
- Indien nodig verwijst de vertrouwenspersoon je door naar professionele hulpverleners.
- Ook kan de vertrouwenspersoon je helpen met het indienen van een klacht bij de Klachtencommissie.
Kortom, bij een vertrouwenspersoon kun je veilig je verhaal delen en advies vragen, bepaal je zelf wat er gebeurt, en mag je ook gewoon je hart luchten over ongewenste situaties of gedrag.
Neem contact op met onze vertrouwenspersonen
Je kunt contact opnemen door een email te sturen naar:
Medewerkers bieden we tevens de optie om contact op te nemen met een externe vertrouwenspersoon. Stuur dan een email naar: [email protected].
Wat gebeurt er als je een melding maakt?
Je kunt bij deze vertrouwenspersonen terecht als je te maken hebt met (seksuele) intimidatie, (verbale) agressie, geweld, pesten of discriminatie.
Bij ongewenst gedrag
Het kan gaan om ongewenst gedrag waar je zelf last van hebt, maar ook als je als omstander ziet of meemaakt dat iemand anders aan ongewenst gedrag blootstaat. Is er gedrag waar jij je niet prettig bij voelt, wat stress of klachten veroorzaakt of wat jouw werkplezier negatief beïnvloedt, dan kun je terecht bij de vertrouwenspersoon ongewenst gedrag.
Wat kan ik verwachten van een gesprek met een vertrouwenspersoon?
- Stap 1: de eerste afspraak, ruimte voor jouw verhaal
De vertrouwenspersoon nodigt je uit voor een gesprek. Dat kan telefonisch, online of op een veilige locatie op de campus. De vertrouwenspersoon vertelt je dat het gesprek vertrouwelijk is en dat er alleen iets mee gebeurt, als jij dat wilt. Tijdens dit gesprek vraagt de vertrouwenspersoon of je wilt vertellen wat er is gebeurd. Daar krijg jij alle ruimte voor. Als je vragen hebt, krijg je informatie van de vertrouwenspersoon en als je wilt, kun je daarna een vervolgafspraak maken.
- Stap 2: de vervolgafspraak, gesprek over mogelijke oplossingen
Samen met jou kijkt de vertrouwenspersoon welke mogelijke oplossingen er zijn voor jouw situatie. De vertrouwenspersoon schetst een aantal opties en vertelt daarbij wat de voor- en nadelen zijn. Jij houdt de regie. Het is heel belangrijk dat je zelf achter de gekozen oplossing staat. Heb je meer bedenktijd nodig? Dat is geen probleem, jij bepaalt het tempo.
- Stap 3: je kiest een oplossingsrichting
Samen met de vertrouwenspersoon bespreek je de volgende stap en maak je een keuze. Denk daarbij bijvoorbeeld aan:
- In gesprek gaan met de persoon die over jouw grenzen is gegaan (waarbij de vertrouwenspersoon eventueel aanwezig is.)
- In gesprek gaan met een leidinggevende over de situatie (medewerkers).
- Op papier zetten wat jou is overkomen en jouw verhaal opsturen (rechtstreeks of via de vertrouwenspersoon) naar een leidinggevende/directeur.
- Een klacht indienen bij de klachtencommissie.
- Niets doen.
- De vertrouwenspersoon verwijst je eventueel door naar anderen of gespecialiseerde zorg.
- Stap 4: evaluatie en eventueel vervolg
De vertrouwenspersoon bespreekt met jou of je probleem voldoende is opgelost. Misschien zijn er nog vervolgstappen nodig.
Veelgestelde vragen
Heb je te maken met ongewenst gedrag op de campus of gerelateerd aan je studie of werk? Een vertrouwenspersoon bij BUas kan je helpen. Lees hieronder de veelgestelde vragen om te weten wat je kunt verwachten.
- Is de vertrouwenspersoon van BUas onafhankelijk?
De vertrouwenspersoon is onafhankelijk, maar omdat deze naast je staat, is die wel partijdig. De vertrouwenspersoon kan daarom zelf geen onderzoek instellen of optreden als bemiddelaar. Meegaan naar een lastig gesprek kan wel. De vertrouwenspersoon behartigt alleen jouw belangen, daarom zal deze zich houden aan geheimhouding.
- Kan ik wel terecht bij een vertrouwenspersoon?
Is er gedrag waar jij je niet prettig bij voelt, zoals ongewenst gedrag, zoals (seksuele) intimidatie, discriminerend gedrag, agressie, geweld en pesten - wat stress of klachten veroorzaakt of wat jouw werkplezier negatief beïnvloedt, dan kun je terecht bij de vertrouwenspersoon ongewenst gedrag. Je verhaal wordt altijd aangehoord en ook sparren mag altijd.
- Is mijn gesprek altijd vertrouwelijk?
Ja, met een vertrouwenspersoon kun je altijd vertrouwelijk praten en schrijven. Vertrouwenspersonen werken volgens de richtlijn van de Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen en zullen meldingen vertrouwelijk behandelen en anoniem registreren. De vertrouwenspersoon is er voor jou en hoeft alleen rekening te houden met jouw belangen. Er gebeurt alleen iets met jouw verhaal als jij dat wilt. Jij houdt de regie.
Alleen onder strikte voorwaarden kan de geheimhouding van de vertrouwenspersoon worden gebroken: als je vertelt over een ernstig strafbaar feit, waarbij de kans op herhaling groot is, dan moet de vertrouwenspersoon daar op acteren. Ook in het zeldzame geval dat de vertrouwenspersoon zelf in gewetensnood komt door jouw verhaal, kan de vertrouwelijkheid worden doorbroken zodat de vertrouwenspersoon intern aan de bel kan trekken. Dit wordt dan altijd eerst met jou besproken. De vertrouwenspersoon stelt alles in het werk om jou buiten beeld te houden en herleidbaarheid te voorkomen.
In een rechtszaak geldt er geen wettelijk beroepsgeheim voor vertrouwenspersonen. De vertrouwenspersoon kan door een rechter verplicht worden antwoord te geven.
- Wie kan er bij een vertrouwenspersoon terecht?
Iedereen die bij BUas studeert of werkt en te maken krijgt met ongewenst gedrag kan naar de vertrouwenspersoon.
- Wat zijn de taken van een vertrouwenspersoon?
- Eerste (emotionele) opvang verzorgen van studenten en medewerkers die te maken hebben (gehad) met ongewenst gedrag en die hulp en advies nodig hebben;
- Zoeken of er een oplossing in de informele sfeer mogelijk is en de melder als steuntje in de rug bijstaan;
- De melder informeren over andere (formele) oplossingsmogelijkheden, zoals klachtenprocedures;
- De melder begeleiden, als deze de zaak aan de orde wil stellen bij een klachtencommissie of direct bij de beklaagde of bij het management van BUas;
- Eventueel doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties, bijvoorbeeld een mediator;
- Verzorgen van eventuele nazorg;
- Voorlichting geven over de aanpak van ongewenst gedrag;
- Leidinggevenden en management van BUas gevraagd en ongevraagd adviseren en ondersteunen bij het voorkomen van ongewenst gedrag;
- Meldingen van ongewenst gedrag registreren.
- Wat doet een vertrouwenspersoon ongewenst gedrag niet?
- Vertrouwenspersonen zijn geen noodloket voor acute hulp. Daarvoor kun je het beste contact opnemen met de huisarts, 112, 113 of de politie.
- Vertrouwenspersonen nemen geen gesprekken of problemen van je over. Jij houdt de regie.
- Vertrouwenspersonen kunnen niet als onafhankelijke derden bemiddelen tussen jou en een andere partij doordat vertrouwenspersonen naast jou staan en alleen jouw belangen behartigen.
- Vertrouwenspersonen doen niet aan waarheidsvinding, doen geen feitenonderzoek en horen geen getuigen.
- Vertrouwenspersonen hebben geen rol bij (dreigende) cijfer- of arbeidsconflicten en/of discussies over functioneren.
- Vertrouwenspersonen nemen geen meldingen aan van groepen, alleen van individuen. Als een probleem verschillende mensen raakt, dan is het de bedoeling dat ieder individu naar een vertrouwenspersoon gaat.
Meer informatie over sociale veiligheid
Gedragscode van BUas
De Gedragscode bestaat uit richtlijnen met betrekking tot de manier waarop we met elkaar omgaan; integer en met respect.
How do we treat each other
Een korte samenvatting van de belangrijkste gedragsregels binnen BUas vind je hier
Governance
BUas streeft ernaar zich transparant en doelgericht te verantwoorden naar haar omgeving. Op deze pagina vind je reglementen en statuten en meer informatie over het Complaints Service Point.