Na je bachelor - Visual Arts

Na het succesvol afronden van de studierichting Visual Arts van de opleiding Creative Media and Game Technologies, mag je jezelf Bachelor of Science noemen. 

Bekijk deze opleiding
Slums Generator_Olimpia Di Nella 2023 - Futuristic 2

Wat doet een Visual Artist?

Een visual artist in de game-industrie speelt een belangrijke rol bij het tot leven brengen van videogames door middel van hun creativiteit en technische vaardigheden. Deze professionals zijn verantwoordelijk voor de prachtige beelden die de game-ervaring bepalen, van de personages die spelers besturen tot de meeslepende werelden die ze verkennen. 

Op deze pagina worden de belangrijkste rollen binnen de visual arts in gaming beschreven en uitgelegd.

Wat kun je worden met een bachelordiploma Visual Arts?

Met een diploma Visual Arts ben je klaar voor een boeiende carrière in de game-industrie, waarbij je gaat werken voor bijvoorbeeld game-ontwikkelingsstudio's, animatiebedrijven of visual effects bureaus. Of je kiest voor een aanverwant vakgebied, zoals film, televisie of digitale media.  

Afhankelijk van je interesses en vaardigheden kun je een functie kiezen die zich richt op het creëren van indrukwekkende visuele content, het optimaliseren van de spelerservaring of zelfs het regisseren van complete creatieve projecten. Hieronder staan enkele voorbeelden van mogelijke beroepen.

Character Artist bij Guerrilla  

Als Character Artist bij Guerrilla, de studio achter de veelgeprezen Horizon Zero Dawn-serie, ben je verantwoordelijk voor het ontwerpen en vormgeven van zeer gedetailleerde en realistische 3D-modellen van personages. Je werkt nauw samen met de Art Director en het animatieteam om ervoor te zorgen dat elk personage naadloos in de rijke wereld van de game past, en diepte en persoonlijkheid toevoegt waardoor de band van de speler met het verhaal wordt versterkt.

Environment Artist bij CD Projekt Red

In deze functie bij CD Projekt Red, de makers van The Witcher-serie en Cyberpunk 2077, breng je uitgestrekte spelwerelden tot leven door het ontwerpen en bouwen van de mooiste 3D-omgevingen. Of het nu gaat om een dystopisch stadslandschap of een weelderig, middeleeuws bos, jouw werk dompelt spelers onder in rijk gedetailleerde en geloofwaardige omgevingen die het verhaal stimuleren en de gameplay verbeteren.

Technical Artist bij Ubisoft Annecy

Als Technical Artist bij Ubisoft Annecy, bekend om hun werk aan de series Assassin's Creed en Tom Clancy's, speel je een belangrijke rol bij het optimaliseren van game-assets en het realiseren van geavanceerde visuele effecten. Met jouw expertise overbrug je de kloof tussen de creatieve visie en de technische beperkingen, zodat de game er niet alleen spectaculair uitziet, maar ook soepel draait op alle platforms. 

UI/UX Designer bij Housemarque

Als UI/UX Designer bij Housemarque, de studio achter Returnal en Resogun, richt je je op het maken van intuïtieve en visueel aantrekkelijke gebruikersinterfaces die de spelersbeleving verbeteren. Van het maken van strakke HUD-elementen tot het ontwerpen van aansprekende menu's, het is jouw taak om ervoor te zorgen dat spelers moeiteloos door de game kunnen navigeren, met behoud van een sterke visuele identiteit die past bij de kenmerkende stijl van de studio.

Bekijk alle Visual Arts functies

Game Artist (Generalist)

Werkt aan alle visuele elementen die nodig zijn om een game samen te stellen. 

Modeling Artist

Maakt de modellen voor alle 3D-art assets in het spel, zoals personages, wapens, voertuigen, meubels en bomen.

Environment Artist

Bouwt 3D-omgevingen, waaronder landschappen, gebouwen en interieurs. 

Texture Artist

Ontwikkelt texturen voor game-assets, en optimaliseert deze voor realtime rendering.   

Character Artist

Verantwoordelijk voor het modelleren van personages in de game.

 

Cinematic Animator

Maakt animaties voor personages, wezens en objecten in de game-wereld.  

Animator

Maakt animaties voor personages, wezens en objecten in de game-wereld.  

 

Rigger

Maakt digitale skeletten voor 3D computergegenereerde (CG) personages.

Technical Artist

Legt de verbinding tussen art en programming, optimaliseert assets en realiseert visuele effecten.  

Concept Artist

Creëert visuele concepten en ontwerpen voor personages, omgevingen en rekwisieten.  

 

Visual Arts Alumni

Kies voor Visual Arts bij BUas

Als je kiest voor Visual Arts, word je voorbereid op een rol als 3D-modeller, animator, character artist of environment artist in de film- of game-industrie. Je leert alles over het bouwen van virtuele werelden.

Ontdek de opleiding

Een master na Visual Arts

Na het behalen van je bachelor in CMGT Visual Arts, heb je de mogelijkheid om een masteropleiding te volgen bij BUas of een andere hogeschool, om je verder te specialiseren.

Veelgestelde vragen over Visual Arts

Als je vraag niet in de lijst hieronder staat, stel je vraag dan in de chat. Onze studenten zullen je vraag graag beantwoorden.

Wat is Visual Arts

Bij Visual Arts in de game-industrie gaat het om het creëren van de visuele elementen die een game bepalen, van personages en omgevingen tot gebruikersinterfaces. In dit vakgebied worden creativiteit en technologie gecombineerd om meeslepende werelden, gedetailleerde personages en boeiende visuals te creëren die games zowel visueel aantrekkelijk als leuk om te spelen maken.

Is een internationale carrière mogelijk na mijn studie CMGT Visual Arts? 

Zeker weten! Met een bachelordiploma CMGT Visual Arts beschik je over de vaardigheden en kennis die nodig zijn om te kunnen werken in de wereldwijde game-industrie. Met expertise op het gebied van karakterontwerp, het creëren van omgevingen, en animatie ben je helemaal klaar om aan de slag te gaan bij toonaangevende gamestudio's over de hele wereld – bijvoorbeeld in Europa, Noord-Amerika of Azië. Of je nu wilt werken bij een topstudio of wereldwijd wilt freelancen, je carrièremogelijkheden zijn echt internationaal. 

Wat zijn mijn vooruitzichten op een baan na afronding van de opleiding CMGT Visual Artist?

Afstuderen aan de opleiding CMGT Visual Artist biedt goede vooruitzichten op een baan in de snel groeiende game-industrie. Met een solide basis in visual arts kom je in aanmerking voor verschillende functies, zoals Character Artist, Environment Artist, Animator, of UI/UX Designer bij gamestudio's, zowel in eigen land als internationaal. De vraag naar bekwame visual artists is groot en met jouw gespecialiseerde opleiding heb je een voorsprong op de arbeidsmarkt, of je nu bij gevestigde studio's aan de slag wilt of de mogelijkheden in opkomende markten wilt verkennen.