Visual Arts

Studierichting van de opleiding Creative Media and Game Technologies

Nederlands

Als je voor Visual Arts kiest, dan bereiden we je voor op een rol als 3D modeller, animator, character artist of environment artist in de game- of filmindustrie. Je leert alles over 3D modelling, texturing, rendering, tekenen, animatie, en het bouwen van virtuele werelden.  

Je werkt met software zoals Unreal Engine, ZBrush en Maya. De richting is populair bij studenten die artistiek talent hebben, het visuele in de game context erg leuk vinden en een drive hebben om de techniek te begrijpen die nodig is om een game te laten doen wat het moet doen. 

We hebben samenwerkingen met bedrijven zoals:

logos partners: Sony, Epic Games, Ubisoft

Studiekeuzeactiviteiten

Live op de campus rondlopen is de beste manier om BUas écht te ervaren. Meld je aan voor een van de aankomende activiteiten. 

De inzet van tools

Deze video toont het werk van onze studenten Visual Arts. Ze gebruiken verschillende tools om hun visual arts te ontwerpen en creëren, zoals Maya, Substance Painter en Unreal Engine.

Vakken per jaar

Tijdens deze vierjarige bacheloropleiding krijg je de kans om te werken aan real-world projecten, samen te werken met internationale professionals uit het werkveld en een portfolio op te bouwen waarin je je creatieve en artistieke vaardigheden kunt laten zien.

Jaar 1

Het eerste jaar bestaat uit vier blokken. In de eerste drie blokken volg je colleges en seminars en je werkt aan duidelijk omschreven projecten. Op die manier ontwikkel je basisvaardigheden en vergroot je je kennis. In het vierde blok komt daar het werken in multidisciplinaire teams bij. Dat betekent dat je in een klein team van studenten uit verschillende studierichtingen werkt aan de ontwikkeling van een game. Ieder in een eigen rol. Zo kun je je vaardigheden oefenen, maar ook het samenwerken in een ontwikkelteam.  

De vaardigheden die je ontwikkelt:

  • Drawing skills
  • Modelling
  • Texturing
  • Lighting/rendering
  • Animation
  • Technical art 
Jaar 2

Het tweede jaar bestaat ook uit vier blokken. Je werkt eerst twee blokken verder aan je vaardigheden in de rol die jij hebt gekozen. Daarna werk je weer twee blokken in multidisciplinaire teams en je volgt ook nog colleges en seminars. In het tweede jaar kun je ook een semester (twee blokken) op uitwisseling en ervaring opdoen in het buitenland.  

De vaardigheden die je ontwikkelt:  

  • Characters
  • Animation
  • Environments
  • Procedural modelling
  • Technical art 
Jaar 3

In het derde jaar ga je je echt specialiseren in de rol die jij hebt gekozen. Je werkt in een multidisciplinair of een gespecialiseerd team aan een game project dat een jaar duurt. Ook in dit jaar heb je de mogelijkheid om op uitwisseling te gaan.

Onderwerpen die aan bod komen:  

  • Advanced visual arts
  • Workshops
  • Outsource teams: concept, tech art, cinematic/Virtual Production 
Jaar 4

In je afstudeerjaar kun je letterlijk alle kanten op. In het vierde jaar werken studenten aan projecten bij bedrijven over heel de wereld! Je rondt dit laatste jaar twee projecten af. Je kunt kiezen uit de volgende mogelijkheden:  

  • Werken aan je portfolio, individueel of in teamverband. Je wordt overigens altijd individueel beoordeeld.
  • Werken bij een bedrijf, waarbij je uiteindelijk een projectresultaat oplevert.
  • Het schrijven van een bedrijfsplan of het starten van je eigen bedrijf, waarbij je wordt geholpen door onze specialisten in ondernemerschap.
  • Een semester op uitwisseling gaan, waarbij je studeert aan één van onze partnerinstellingen.

Je kunt uit bovenstaande ook twee projecten combineren en daar een jaar aan werken. Je kunt ook een jaarlang werkervaring opdoen in een afstudeerstage. 

 

Werk van studenten

 

 

 

Mika Merced

Student work by Mika Merced

 

 

 

Ruben Smit

 

 

 

Costa Borghart

Visual art - student work - Costa Borghart

 

 

 

Robert Mouthaan

Visual Art - student work - Robert Mouthaan

Dit en meer werk van studenten vind je op ArtStation

 

Portfolio-opdracht en selectiecriteria

Voor je aanmelding voor de richting Visual Arts stel je een portfolio op waaruit je proces en voortgang blijkt bij het uitvoeren van een bepaalde taak. Deze 'taak' is het maken van een nauwkeurig en technisch vaardig 3D-model van een muziekinstrument, bijvoorbeeld een trompet, viool, vleugel of drumstel, op basis van first-hand observations. Lees je meer over de opdracht en de criteria waaraan de opdracht moet voldoen. 

Wanneer je opdracht als voldoende wordt beoordeeld, ontvang je een uitnodiging voor een gesprek. In dit gesprek wordt je opdracht besproken, maar ook je eerder gemaakte werk.

Criteria

De portfolio-opdracht en het interview worden beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:

Motivatie (15%)
  • We geven kleinschalig en intensief onderwijs, dit betekent dat we van jou ook iets extra's verwachten: een inzet van 40 uur per week voor je studie, sterk teamwerk, betrokkenheid bij regelmatige (1-op-1) feedbacksessies, zelfstandig kunnen studeren, interesse in buitenschoolse activiteiten, een proactieve houding.
  • Pas jij in dit profiel? Leg uit waarom.
  • Hoeveel tijd heb je aan de opdracht besteed?
  • Hoe heb je je voorbereid? Welke leermiddelen heb je gebruikt?
Communicatie (15%)
  • Licht je opdracht toe
  • Hoe is het met je Engelse taalvaardigheid?
  • Kun je duidelijk en beknopt de vragen beantwoorden?
Reflectie (10%)
  • Welk aspect van de portfolio-opdracht vond je het leukst?
  • Wat heb je geleerd van het maken van de opdracht?
  • Wat zou je verbeteren als je meer tijd had?
Portfolio + opdracht – Vaardigheden & Kennis (60%)
  • Kwaliteit van de opdracht
  • Voorbeelden van jouw beste werk
  • Vaardigheden en kennis die je al hebt (waaronder je vooropleiding)

 

Toelating & aanmelding

Wanneer ben ik toelaatbaar?

Met een havo- of vwo-diploma met het juiste profiel of een mbo-4 diploma ben je toelaatbaar tot de hbo-opleiding Creative Media and Game Technologies. Voldoe je niet aan deze voorwaarden? Bekijk dan welke mogelijkheden er voor jou zijn. 

Informatie over toelatingsvoorwaarden

 

Wat kost deze studie?

Voor het collegejaar 2025-2026 is het collegegeld+ €3.250. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor software, excursies, etc.

Informatie over studiekosten

 

Hoe kan ik mij aanmelden?

Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Dit is een selectie-opleiding, wat betekent dat er ieder jaar slechts 220 studenten worden toegelaten (verdeeld over de 4 Games studierichtingen).  Lees meer over de aanmeld- en selectieprocedure.

Meer info over aanmelden

 

Ontdek de Visual Arts beroepsprofielen

Creativiteit met een duidelijk doel

In deze richting leer je over de verschillende aspecten van visual arts voor games, zoals character art, environment art, rigging, animatie en 3D concept art. Je hebt de vrijheid om je focus te kiezen na het eerste jaar, waarin iedereen hetzelfde leert. Persoonlijk vond ik environment arts het leukst.

Ik heb deze richting gekozen omdat ik iets creatiefs wilde doen met een duidelijk doel. Na het vwo keek ik aanvankelijk naar universiteiten, maar dat was me allemaal te theoretisch. Ik heb ook kunstacademies overwogen, maar die voelden een beetje vaag aan. De opleiding Games van BUas daarentegen heeft duidelijke opdrachten en biedt een creatieve uitlaatklep met een specifiek doel.

Het intakeproces voor deze opleiding was een beetje zenuwslopend. Ik kreeg een thuisopdracht waarbij ik een 3D-model van een muziekinstrument en 30 observatietekeningen moest maken. Na de opdracht werd ik uitgenodigd om naar de campus te komen voor een gesprek. Ik had al eerder aan een game gewerkt, dus ik kon met een gerust hart mijn ervaring delen met de docenten.

Al met al ben ik dankbaar voor mijn tijd bij BUas. Vooral de groepsprojecten waren erg leuk, omdat iedereen gemotiveerd is en we allemaal dezelfde interesses hebben. Ik voel me voorbereid op de toekomst omdat ik van plan ben mijn eigen indie-gamebedrijf te beginnen.

Daniëlle

Afgestudeerde

BUas Games alumnus Matthijs van de Laar

Wat kun je doen na de opleiding?

Visual Arts is een rijk vakgebied waarin verschillende talenten samenkomen om ideeën om te zetten in krachtige beelden, waarbij elk talent een uniek perspectief inbrengt. Technieken en stijlen lopen sterk uiteen, maar het gezamenlijke doel is om emotie op te roepen en kijkers te boeien. Op de volgende pagina geven we een overzicht van de rollen en vaardigheden die deze artistieke wereld tot een succes maken.

 

Meer informatie over na je opleiding