Studiekeuzeactiviteiten
Live op de campus rondlopen is de beste manier om BUas écht te ervaren. Meld je aan voor een van de aankomende activiteiten.
Waarom deze opleiding bij BUas?
- Specialiseer je in duurzame ontwikkeling van stedelijk toerisme
- Werk één maand in het Urban Leisure & Tourism Lab in Amsterdam
- Bezoek nog twee stedelijke toeristische gebieden in Europa, elk voor één maand
Opbouw van de studie
Studie-inhoud
In een toekomst waar meer dan 70% van de bevolking in stedelijke gebieden zal wonen, hebben we frisse inzichten nodig van professionals die toerisme en vrijetijdsbesteding kunnen combineren met kennis van bezoekersstromen, stadsplanning en regeneratieve placemaking.
Dit eenjarige Engelstalige programma is ontwikkeld door BUas samen met Hogeschool Inholland en bestaat uit drie fases:
- Fase 1 - Theorie
Tijdens fase 1 doe je theoretische kennis op en ontwikkel je je professionele vaardigheden bij BUas in Breda samen met studenten van de Master Tourism Destination Management. Hierdoor ben je in staat de huidige situatie en het beschikbare potentieel voor ontwikkelingsstrategieën op verschillende toeristische bestemmingen doeltreffend te analyseren. Ook bestudeer je bestemmingstheorieën, modellen, ontwikkelingen, ga je aan de slag met praktische casussen en werk je aan individuele- en groepsopdrachten. Je studeert in een internationale omgeving.
We behandelen onderwerpen als stedelijke toerisme, stedelijke mobiliteit, stakeholders, onderzoeksmethoden, leefbaarheid, marketing, en creatief leiderschap. In de eerste fase komen de volgende vakken aan bod:
- (Urban) Destination Stakeholders and Policy (6 ECTS)
- (Urban) Contemporary Marketing, Context and Trends (6 ECTS)
- Destination Development, Finance and Organisation (6 ECTS)
- Context Related Research (4 ECTS)
- Cross Cultural Studies (3 ECTS)
- Research Process & Methods (3 ECTS)
- Team Performance and Creative Leadership (2 ECTS)
Hieronder vind je enkele vakken toegelicht:
- In Destination Development, Finance and Organisation leer je over de economische impact van toerisme, hoe toerisme-gerelateerde projecten en evenementen gefinancierd worden en hoe projectmanagement werkt.
- In Team Performance and Creative Leadership leer je over hoe je het beste kunt communiceren tussen culturen. Je leert de juiste vaardigheden, tools en competenties toe te passen als team om een nieuw project te starten, de groepsdynamiek te begrijpen en daarnaar te handelen.
- Bij Urban Destination Stakeholders and Policy leer je meer over verschillende concepten van stakeholder modellering, waarbij je de relaties en belangen van betrokkenen in kaart brengt. Je leert ook over stakeholder dilemma’s en de verbanden met actuele ontwikkelingen in het toerisme. Je maakt een toeristische visie en een masterplan.
- Fase 2 - Veldonderzoek
In fase 2 voer je een in totaal drie maanden durend veldonderzoeksproject uit, te beginnen voor één maand in Amsterdam in het Urban Leisure & Tourism Lab. Je werkt in kleine groepen en past de theorie van het eerste semester toe op de complexiteit van een echte stedelijk gebied. Daarnaast krijg je de kans om vergelijkbaar onderzoek te doen in twee andere Europese steden, elk voor één maand. Je analyseert toerisme- en mobiliteitskwesties voor drie geografische gebieden, vanuit verschillende perspectieven. Het veldonderzoek stelt je in staat je onderzoeksvaardigheden en kennis te verdiepen.
- Fase 3 - Scriptie
In fase 3 van het programma werk je individueel aan je scriptie. Dit mag je doen op een bestemming van jou eigen keuze.
Urban Leisure & Tourism Lab Amsterdam
Tijdens het programma werken we samen met The Urban Leisure & Tourism Lab (ULT Lab) in Amsterdam. In dit lab voer je veldonderzoek uit om beleid en interventies op het gebied van stedelijk toerisme en vrijetijdsbesteding, evenals mobiliteitsuitdagingen, te verkennen. Het ULT Lab stelt je in staat om te onderzoeken, ontwerpen en verbinding te maken met bewoners en belanghebbende vanuit toerisme. Vrijetijdsbesteding en toerisme kunnen strategieën voor verandering bieden gericht op het creëren van vernieuwende en duurzame steden.
Studiemethode
Wij bieden je een kleinschalige, internationale studieomgeving. Deze specialisatie vormt een onderdeel van de Master Tourism Destination Management, het aantal studenten in deze community varieert elk jaar tussen de 30 en 50, waarvan circa 50% internationale studenten.
Tijdens fase 1 wordt de klas verdeeld voor workshops, consultatiesessies en groepswerk.
In fase 2 werk je in groepen onder begeleiding van supervisors – deels op locatie en deels via online ondersteuning. Aan het einde van elke bestemming dien je een rapport in en geef je een groepspresentatie.
In fase 3 werk je zelfstandig en ontvang je online begeleiding en feedback van je supervisor, indien nodig. Je eindproduct bestaat uit een scriptie en een mondelinge verdediging van deze scriptie.
Tijdens dit programma heb je geen examens. Je behaalt studiepunten door het indienen van portfolio's, rapporten en het geven van presentaties. Sommige cursussen kunnen bedrijfsbezoeken of opdrachten op locatie omvatten.
Studiebelasting en coaching
Urban Tourism and Mobility is een eenjarige, voltijdse opleiding van gemiddeld 40 uur per week. De totale studiebelasting is 60 ECTS. Om je een idee te geven: 1 ECTS staat gelijk aan ongeveer 28 studie-uren per week. Houd er rekening mee dat dit programma echt 12 maanden duurt. We starten in de laatste week van augustus en het merendeel studeert ook in de laatste week van augustus van het opvolgende jaar af.
Je hebt dagelijks contact met een gespecialiseerd team van docenten, gastdocenten, academici en professionals uit de toeristische sector. De operationeel manager is ook altijd beschikbaar om je te helpen bij de dagelijkse gang van zaken.
- Een typische week
Iedere week is anders ingedeeld. Het aantal dagen met lessen varieert van week tot week. Hieronder zie je een voorbeeld van een gemiddelde week.
Maandag
- 09:30-10:30 Introductie college CCS (Cross Cultural Studies)
- 11:00-12:00 Gastcollege CRR (Context Related Research)
- 12:00-12:30 Lunch
- 12:30-14:30 Werken aan groepsopdrachten met klasgenoten*
- 14:30-16:00 Workshop CMCT (Urban Contemporary Marketing Context and Trends)
Dinsdag
- 14:00-15:00 College CRR (Context Related Research)
- 15:00-17:00 Consultatie sessie CMCT (Urban Contemporary Marketing Context and Trends)
Woensdag
- 9:30-11:30 Workshop CCS (Cross Cultural Studies)
- 11:30-13:30 Seminar CMCT
- 13:30-14:00 Lunch
- 14:00-15:00 College CCR (Context Related Research)
- 17:00-19:00 Maandelijkse master borrel op campus samen met de studenten van andere BUas masters
Donderdag
- 9:30-12:00 Presentaties CMCT (Urban Contemporary Marketing Context and Trends)
- 12:00-13:00 Lunch en vrije tijd
- 13:30-15:30 Gastcollege (Context Related Research)
- 15:30-17:00 Werken aan groepsopdrachten met klasgenoten*
Vrijdag
Werken aan opdrachten vanuit huis
Studentenwelzijn
BUas stimuleert en helpt je om het beste uit jezelf te halen, wat de omstandigheden ook zijn. Misschien ben je chronisch ziek, zorg je voor familie, doe je aan topsport of combineer je je studie met een eigen bedrijf? Onze studiecoaches, studentendecanen en studentpsychologen helpen je graag bij eventuele struggles. Heb je extra ondersteuning of begeleiding nodig? Of extra faciliteiten? Kijk dan hier voor de mogelijkheden.
Gastcolleges & veldonderzoek
Dit programma is ontwikkeld door Breda University of Applied Sciences (BUas) samen met Hogeschool Inholland. Je ontvangt regelmatig gastcolleges van professionals uit de industrie. Voorbeelden uit voorgaande jaren:
- Prof. Claudio Milano over urban tourism en (on)mogelijkheden in tijden van crisis.
- Dr. Andrew Mzembe over duurzaam innovatie management in toerisme.
- George Arbuckle over luchtvaart en duurzaamheid.
Veldonderzoek
In het tweede semester bezoeken we drie steden in Europa, elk met een andere focus in samenwerking met een van onze lectoraten. De duur van het veldwerk is één maand per stad. Voorbeelden van de onderwerpen van het veldonderzoek zijn stedelijke placemaking, overtoerisme, kwaliteit van leven en interstedelijke mobiliteitskwesties.
Specialisatie
Urban Tourism and Mobility is een specialisatie binnen de Master Tourism Destination Management. Deze specialisatie richt zich op stedelijk toerisme en stadsplanning, overtoerisme en drukte, stedelijke placemaking en stedelijke en interstedelijke duurzame mobiliteitskeuzes.
Met deze masterspecialisatie behaal je de MA Tourism Destination Management met specificatie Urban Tourism and Mobility.
Wat deze opleiding uniek maakt
Urban Leisure & Tourism Lab Amsterdam
In dit lab voer je veldonderzoek uit om beleid en interventies op het gebied van stedelijk toerisme en vrijetijdsbesteding, evenals mobiliteitsuitdagingen, te verkennen. Het ULT Lab stelt je in staat om te onderzoeken en ontwerpen maar ook om verbinding te maken met bewoners en stakeholders.
Veldonderzoek in Europa
Ervaar, ontdek en onderzoek de toeristische uitdagingen op het gebied van stedelijke ontwikkeling, mobiliteit en duurzaamheid in twee andere Europese steden naast Amsterdam.
Toelating & aanmelding
Wanneer ben ik toelaatbaar?
Je bent toelaatbaar tot de Master Tourism Destination Management, specialisatie Urban Tourism and Mobility, met een bachelordiploma (BA, BSc., BBA, B Com) op het gebied van toerisme, built environment, hotelmanagement, international business management, economie, recht, e-commerce, urban develoment, geografie, sociale wetenschappen of financiën.
Informatie over toelatingsvoorwaarden
Wat kost deze studie?
In het studiejaar 2025-2026 is het wettelijk collegegeld voor masteropleidingen €2.601. Naast het collegegeld moet je rekening houden met extra kosten voor de aanschaf van studiemateriaal zoals studieboeken.
Hoe kan ik mij aanmelden?
Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Je kunt je tot 15 augustus aanmelden, maar vanwege de zomervakantie raden we je aan dit voor 1 juli te doen.
Let op in Studielink begin je je aanmelding bij Master Tourism Destination Management en vervolgens kies je de specialisatie Urban Tourism and Mobility.
Ontdek of deze opleiding bij jou past
Wil je snel weten of onze kleinschalige studieomgeving iets is voor jou? Doe de test en binnen vijf minuten weet je of BUas bij jou past. (De quiz is Engelstalig).
Wat kan je doen na de opleiding?
Afgestudeerden van de hbo Master Tourism Destination Management met de specialisatie Urban Tourism and Mobility mogen de titel Master of Arts voeren en komen in aanmerking voor internationale beleids- en adviesfuncties, internationale managementfuncties en onderzoeksposities.
Meer weten?
Lees meer over projecten, onderzoek, innovatie en inzichten binnen het werkveld van toerisme.
Hulp bij je studiekeuze
Wil jij doorsturen na je bachelor of je professionele vaardigheden verder ontwikkelen en ben je op zoek naar een master? Ontdek, vergelijk en kies jouw masteropleiding bij BUas.