Studiekeuzeactiviteiten
Live op de campus rondlopen is de beste manier om BUas écht te ervaren. Meld je aan voor een van de aankomende activiteiten.
Waarom deze master bij BUas?
- Bestuderen van innovatie, ontwerpdenken en geavanceerde media
- Docententeam met ervaring in het werkveld van media, samenwerking met internationale partners
- Combineert met succes theorie en praktische toepassing
Opbouw van de studie
Studie-inhoud
De Master Media Innovation is een internationale opleiding met docenten uit een aantal academische en commerciële disciplines op het gebied van digitale media. Deze master media heeft een unieke, multidisciplinaire aanpak. Je doet analytische vaardigheden op, waarmee je digitale media tot in detail onder de loep kunt nemen. Daarnaast word je gestimuleerd om deze vaardigheden praktisch toe te passen in innovatieve mediaconcepten.
- Focus
In de Master Media Innovation krijg je de strategische vaardigheden die nodig zijn om baanbrekende concepten te bedenken. Je wordt dus een echte innovator. Je leert digital media op een diepgaande manier te benaderen om een aantal zeer bepalende kernprocessen (ontologieën) aan het licht te brengen, te begrijpen hoe ze functioneren, en het vermogen te krijgen om deze vaardigheden toe te passen in creatieve, innovatieve en toekomstgerichte mediaproducten.
- Internationaal netwerk
De Master Media Innovation is een zeer internationale studie; niet alleen is een groot deel van onze studenten en docenten internationaal, maar je komt tijdens de opleiding ook in contact met internationale onderzoekers en partners uit het werkveld. De media industrie is een wereldwijde industrie, en afgestudeerden van deze hbo master media zijn bij uitstek in staat om in die industrie te werken.
De opleiding duurt 12 maanden en omvat vier modules (44 ECTS), een industry case (3 ECTS) en een afstudeerproject (13 ECTS). Meer informatie over deze onderdelen vind je hieronder:
- Media Theory
In de module Media Theory maak je kennis met het vakgebied van (hedendaagse) Media Studies and Media Theory. Media Studies wordt omschreven als een wetenschappelijk interdisciplinair studiegebied dat zich richt op de inhoud, geschiedenis en effecten van verschillende media. De interdisciplinaire insteek komt tot uitdrukking in de verschillende theoretische invalshoeken en onderwerpen die in deze module de revue passeren, waaronder, maar niet beperkt tot, transmedia, semiotics, game design en narratology.
- Business
In de module Business draait het om de kennis, tools en praktische inzichten die nodig zijn als je je bezighoudt met onderwerpen als intellectueel eigendom, strategie, innovatie, ondernemerschap en consumentengedrag. Naast de algemene concepten en onderwerpen ligt de nadruk op specifieke kenmerken van de media en entertainment industrie.
- Media Technology
De module Media Technology is ontwikkeld op basis van drie pijlers: methoden om de gebruikerseisen te begrijpen en te achterhalen; principes voor het maken van een prototype van de gebruikersinterface en -interactie voor het voorgestelde concept; en de aspecten die betrekking hebben op de technische haalbaarheid van het voorgestelde concept. Het achtergrondkader van de module is mens-computer interactie (HCI) en user-centred design. De module gaat ervan uit dat studenten geen technische of programmeerkennis hebben en is dus geschikt voor studenten uit alle studierichtingen.
- Research and Communication Studies
Het doel van deze module is tweeledig. Ten eerste krijg je een gedegen inzicht in onderzoeksmethoden. Je doet ook de algemene kennis en praktische vaardigheden op die nodig zijn voor het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek op masterniveau en voor het toepassen van onderzoeksinzichten om innovaties te creëren. Het tweede doel is om studenten te voorzien van een theoretische basis in communicatietheorie en wetenschappelijke vaardigheden, en op theorie gebaseerde argumentatie in het algemeen. Deze twee doelstellingen zijn met elkaar verweven tijdens de volledige duur van de studie.
Een innovator die deze master media heeft afgerond, kan complexe processen in gang zetten, vormgeven en beheren. Technologie, inhoud, vormgeving, business en marktanalyse worden optimaal geïntegreerd. Hij anticipeert op toekomstige marktbehoeften en timing, en vertaalt analytische inzichten naar creatieve productontwikkeling.
- Industry case
Omdat een aanzienlijk deel van het lesmateriaal een strategische inhoud heeft, maakt de Master Media Innovation ook gebruik van een casestudie uit de media industrie, in aanvulling op de vier modules. Elk jaar wordt een andere opdrachtgever uit het werkveld geselecteerd en werken de studenten een praktijkgerichte case uit. Dit geeft studenten de kans om de theorie die ze in het programma hebben geleerd te gebruiken en toe te passen bij het oplossen van echte, bestaande problemen. Elk jaar is er een unieke case, maar het kernconcept – gebruikmaken van kennis van Media Theory, Business and Technology om essentiële vraagstukken op te lossen en conceptuele oplossingen voor te stellen - blijft een constante factor. De opdrachtgever uit de industrie is betrokken bij zowel het vaststellen van het probleemstelling van de case, het geven van formatieve feedback, en bij de beoordeling van het eindwerk van de studenten. Eerdere opdrachtgevers waren onder meer IBM, KLM en Samsung.
- Afstudeerproject
In het laatste deel van de Master Media Innovation kiezen studenten een van de twee afstudeermogelijkheden; een pure thesis of een productgerichte afstudeeropdracht. In beide opties schrijven studenten een scriptie waarin ze reflecteren op de opgedane kennis, terwijl ze in de productgerichte afstudeeropdracht ook onder begeleiding werken aan het creëren van conceptuele documentatie en een elektronisch prototype van hun innovatieve idee.
Studiemethode
De opleiding duurt 12 maanden en bestaat uit vier modules (Media Theory, Business, Media Technology en Research & Communication Studies) bestaande uit een mix van individuele en groepsopdrachten, een praktijkopdracht en een afstudeerproject. Het afstudeerproject is een scriptie of een productgebaseerde afstudeeropdracht.
Deze master heeft een studiebelasting van ongeveer 40 uur per week.
Studiebelasting en coaching
De Master Media Innovation is een eenjarige, voltijdse opleiding. De totale studiebelasting is 60 ECTS. Om je een idee te geven: 1 ECTS staat gelijk aan 28 studie-uren. Dat betekent dat je zo’n 40 uur per week aan je studie zal besteden.
- Een typische week
Hieronder vind je een voorbeeld van een typische week. Let wel op: je rooster kan per week verschillen, dit is slechts een voorbeeld.
Maandag
- 10:00-12:00: Media Theory les
- 12:00-13:00: Lunch
- 13:00-16:00: Media Technology les
Woensdag
- 10:00-12:00: Research & Communication les
- 12:00-13:00: Lunch
- 13:00-16:00: Research & Communication les
Vrijdag
- 10:00-12:00: Media Theory les
- 12:00-13:00: Lunch
- 13:00-16:00: Media Business les
Soms heb je een feedback sessie op dinsdag of donderdag.
Studiecoaching
Het is de bedoeling dat je de regie neemt over je eigen ontwikkeling tijdens je studie. Daar is het studieprogramma ook op ingericht. Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om keuzevakken te volgen en je leiderschap skills te trainen. Je wordt hierin begeleid door een studiecoach en ook in projecten krijg je altijd een briefing en een deskundige begeleider die jou op weg helpt naar het gewenste eindresultaat.
Studentenwelzijn
BUas stimuleert en helpt je om het beste uit jezelf te halen, wat de omstandigheden ook zijn. Misschien ben je chronisch ziek, zorg je voor familie, doe je aan topsport of combineer je je studie met een eigen bedrijf? Onze studiecoaches, studentendecanen en studentpsychologen helpen je graag bij eventuele struggles. Heb je extra ondersteuning of begeleiding nodig? Of extra faciliteiten? Kijk dan hier voor de mogelijkheden.
Ontdek of deze opleiding bij jou past
Wil je snel weten of de kleinschalige studieomgeving van deze masteropleiding iets voor jou is?
Doe de quiz en onderzoek in vijf minuten of BUas bij jou past. De quiz is Engelstalig
Toelating & aanmelding
Wanneer ben ik toelaatbaar?
Je bent toelaatbaar tot de Master Media Innovation met een bachelordiploma op het gebied van Business Administration, Media Studies, Communication Studies, IT, of een ander mediageralateerd gebied.
Bekijk de volledige toelatingsvoorwaarden
Wat kost deze studie?
In het studiejaar 2025-2026 is het wettelijk collegegeld voor masteropleidingen €2.601. Naast het collegegeld moet je rekening houden met extra kosten voor de aanschaf van studiemateriaal zoals studieboeken.
Hoe kan ik mij aanmelden?
Als je voldoet aan de toelatingseisen kun je je aanmelden voor deze opleiding. Doe je dit voor 1 mei dan kan je zeker beginnen met deze studie.
De beste aansluiting
Op zoek naar diepgang en creativiteit
Ongelooflijk innovatief werk van studenten
Wat kan je doen na de opleiding?
Na afronding van de Master Media Innovation heb je de vereiste kwalificaties voor een scala aan mediafuncties, waaronder, maar niet beperkt tot: product owner, innovation lead, creative lead, digital marketer, creative consultant, digital strategist, and digital brand strategist. Na je afstuderen mag je de titel Master of Arts voeren.
3D kijkje Campus
Wij zijn trots op onze campus. Neem een kijkje in 3D en ontdek het Frontier gebouw waar jij gaat studeren en wat de campus jou verder te bieden heeft.
Meer weten?
Lees meer over projecten, onderzoek, innovatie en inzichten binnen het werkveld van de media.
Hulp bij je studiekeuze
Wil jij doorsturen na je bachelor of je professionele vaardigheden verder ontwikkelen en ben je op zoek naar een master? Ontdek, vergelijk en kies jouw masteropleiding bij BUas.