Studiekeuzeactiviteiten
Live op de campus rondlopen is de beste manier om BUas écht te ervaren. Meld je aan voor een van de aankomende activiteiten.
Waarom deze master bij BUas?
- Ontwikkeld in samenwerking met Howest University of Applied Sciences en de internationale game-industrie.
- Het internationale team van docenten zijn ervaren professionals op het gebied van game-ontwikkeling
- Je werkt een jaar intensief aan onderzoek, waarbij jij zelf in de lead bent en individueel wordt gecoacht
Opbouw van de studie
Studie-inhoud
In het werkveld is er vraag naar afgestudeerden op masterniveau met gespecialiseerde vaardigheden in het onderzoeken en oplossen van actuele vraagstukken die te maken hebben met de inhoud, creatie en de cultuur van videogames. Zie jij het wel zitten om wetenschappelijke literatuur te bestuderen, op zoek naar manieren om praktische toepassingen te ontwikkelen? De bestaande kloof tussen wetenschappelijke theorieën en relevante toepassingen biedt hiertoe in ieder geval volop kansen.
Met deze Master in Game Technology ontwikkel je de onderzoeksvaardigheden waar het werkveld naar op zoek is, en word je tegelijkertijd een expert in het door jou gekozen vakgebied, of dat nu art, design of programming is.
- Focus
De Master Game Technology focust op jouw groei op het gebied van onderzoek en ontwikkeling, met ondersteuning van partners uit het werkveld en deskundige docenten met ervaring in de game industry. Je doet kennis op over onderzoeksmethoden en ontwikkelt diepgaande inzichten in het door jou gekozen gebied van game-ontwikkeling.
- Vakbekwaamheid
Het team van de Master Game Technology bestaat uit ervaringsdeskundigen uit de industrie, opgeleid op master- of PhD-niveau. Dit zorgt niet alleen voor een praktische focus, realistische opdrachten, een groot internationaal netwerk in het werkveld, en kennis die direct toepasbaar is op moderne game-ontwikkeling, maar ook voor begeleiders die begrijpen wat ‘academische discipline’ inhoudt.
- Onderzoeksgebieden
Je eigen onderzoeksvoorstel is de basis waarop je wordt toegelaten tot deze opleiding. In dit voorstel beschrijf je het onderzoeksgebied waarin je wilt werken en je huidige vaardigheden en ervaring op dat gebied. Onderzoeksgebieden waarin onze opleiding sterk is zijn o.a. procedural content generation, deep learning, animation, graphics, rendering, development and production pipelines, enhanced board games, player experience and data.
- Voorbeelden van papers
Soms is het moeilijk voor te stellen hoe je onderzoek kunt doen in jouw sector. Is onderzoek in Art wel mogelijk? Wat voor data zou een Design & Production paper opleveren? En wat zijn interessante ontwikkelingen op het gebied van Programming?
Hieronder geven we een paar voorbeelden van papers die geschreven zijn binnen de Master Game Technology, onderverdeeld in onze drie richtingen.
Visual Arts (VA)
- Polman, H. - Enhancing the Player Experience Using Real-Time Biometric Data to Adapt a Mood in a Virtual Reality Game Environment
- Habekotté, J. - Framing the Value of Concept Art An insight into the applicability and development of concept art in the game industry
Design and Production (DP)
- Pastoors, J. - The Opposite of Love How parasocial interaction with NPCs can be enhanced through intergroup competition
Programming (PR)
- Matthieu Delaere - Caching Shading Information in World Space using Implicit Progressive Low Discrepancy Point Sets
- Luca Quartesan - Neural Bidirectional Texture Function Compression and Rendering
Het studieprogramma bestaat uit vier blokken van ieder tien weken. Aan het eind van ieder blok presenteer je jouw werk en wordt je voortgang geëvalueerd. Het werk omvat zowel een onderzoeksscriptie als de praktische ontwikkeling van artefacten waarmee je gegevens kunt verzamelen en de praktische toepassing van je onderzoek kunt bewijzen.
Blok A: Concept (15 ECTS)
Tijdens het eerste blok baken je het onderwerp van jouw keuze verder af en formuleer je je onderzoeksvraag. Je leert ook hoe je je scriptie schrijft en hoe je een literatuurstudie aanpakt. Met dat laatste kom je te precies te weten wat er al eerder over je onderwerp is geschreven.
Blok B: Pre-production (15 ECTS)
In het tweede blok beschrijf je je onderzoek en voer je de eerste tests uit om je proces te controleren.
Blok C: Production (15 ECTS)
In dit blok draait alles om het uitvoeren van je onderzoek, het verzamelen van data, en het interpreteren daarvan. Je scriptie begint nu vorm te krijgen, en je krijgt inzicht in hoe je oorspronkelijke onderzoeksvraag kan worden beantwoord.
Blok D: Release (15 ECTS)
Nu is het eindelijk tijd om de laatste hand te leggen aan je werk en je kennis met de wereld te delen door je paper te publiceren.
Eenjarig afstudeertrajectJe hebt een heel jaar om aan een specifiek onderwerp te werken op basis van je eigen voorstel. Natuurlijk helpen we je bij het vaststellen van een onderzoeksvraag waarmee je dat onderwerp diepgaand kunt bestuderen, en al je beoordelingen hebben betrekking op dat onderzoek en het werk dat je doet.
- Onderzoek en ontwikkeling
Je krijgt vakken over verschillende fundamentele onderzoeks- en ontwikkelingsonderwerpen. Ook volg je vakken op het gebied van algemene onderzoeksmethodologieën, gamegerelateerd onderzoek, evenals presentatievaardigheden en het schrijven van je scriptie. In het curriculum zijn sessies ingepland voor kritische beschouwing, discussies en debatten waarin de studenten de voortgang van hun projecten presenteren en elkaars beslissingen en benaderingen onder de loep nemen.
- De rol van het werkveld
We vinden samenwerking met het werkveld erg belangrijk. De industrie wordt betrokken bij de beoordeling van je intake-opdracht, wat kan leiden tot de toewijzing van een ‘industry supervisor’. Gedurende het jaar worden professionals uit het werkveld uitgenodigd voor presentaties en postersessies. Waardevolle momenten voor feedback!
- Specialisaties
Advanced Graphics Programming with Jacco Bikker
Toegepaste wetenschappelijke benadering van realtime, fotorealistische rendering voor films en games, waardoor studenten toegang krijgen tot geavanceerd wetenschappelijk materiaal en de theorie in de praktijk kunnen toepassen met behulp van geavanceerde technische vaardigheden.Current Applied Research with Igor Mayer
Serious Games for Learning and Change: Verdiep je in het ontwerp en de evaluatie van een serious game over een specifiek onderwerp, zoals brede welvaart, armoede, teaminteracties en meer.Virtual Humans – Real Emotions
Technische studies, ontwerpstudies en gebruikersinteractiestudies van zeer realistische Virtuele Mensen, bijvoorbeeld in de context van het bestuderen van emoties, charismatisch leiderschap, therapie, etc.Digital Twins (voor de oceaan)
Technische ontwikkeling, ontwerpstudies en gebruikersinteractiestudies van 3D-immersieve realiteiten, VR en AR voor Digital Twinning voor de oceaan.
Studiemethode
Je krijgt een individuele begeleider toegewezen die binding heeft met jouw onderzoeksgebied. Verdere ondersteuning nodig? Onze onderzoekers en specialisten op elk denkbaar relevant gebied van game-ontwikkeling staan voor je klaar!
Gastcolleges
Tijdens de opleiding kun je gastcolleges volgen van verschillende deskundigen die je alles vertellen over bestaande en toekomstige onderzoekspraktijken in gamestudio’s en de academische wereld. Je doet dus altijd de meest actuele kennis op. Het geeft je ook de kans om je professionele netwerk op te zetten, nog voordat je zelf het werkveld ingaat.
Je hebt ook de mogelijkheid om les te geven in de bacheloropleidingen, waarbij je je kennis deelt met onze bachelorstudenten. Een mooie bijkomstigheid is dat je onder deze studenten vaak enthousiaste deelnemers voor je eigen onderzoek kunt vinden.
Studiebelasting & -coaching
De Master Game Technology is een eenjarige, voltijdse opleiding. De totale studiebelasting is 60 ECTS. Om je een idee te geven: 1 ECTS staat gelijk aan 28 studie-uren.
We bieden je een kleinschalige studieomgeving, aangezien het aantal studenten in de masteropleiding beperkt is. Voor vragen over de inhoud van het programma zijn de docenten goed bereikbaar. Daarnaast is de opleidingscoördinator beschikbaar om te helpen bij dagelijkse kwesties. Als je persoonlijke problemen wilt bespreken die je leven als student kunnen beïnvloeden, kun je contact opnemen met de studentendecaan.
- Een typische week
Hieronder vind je een typische week van deze studie. Let op: dit geeft slechts een indicatie en kan per week verschillen.
Maandag – dinsdag – woensdag- Werken in het Master Game Technology lab aan je project en overleggen met docenten voor 1-op-1 feedback.
Donderdag- Volle lesdag over onderzoeksonderwerpen en ontwikkel inzichten.
Vrijdag- Deelnemen aan de vele guilds met een focus op jouw specialisatie onderwerp.
Wat deze opleiding uniek maakt
Onderzoek naar innovaties in gametechnologie
Femke Schaars richtte haar onderzoek op vachtverzorging en -simulatie. Ze formuleerde de onderzoeksvraag: 'Welke factoren zijn volgens experts in het werkveld het meest van invloed op de creatie en simulatie van vooraf gerenderde vacht op een geanimeerd personage? Femke maakte een 3D-model van haar eigen hond en onderzocht hoe ze de vacht geloofwaardig kon maken.
Specialisaties in Graphics Programming en Serious Games
Naast andere aandachtsgebieden ondersteunt de Master Game Technology studenten die zich willen specialiseren in Graphics Programming en Serious Games, onder begeleiding van docent Jacco Bikker en professor Igor Mayer.
XR Stage
Onze XR Stage is uitgerust met ultramoderne technologie, waaronder een LED-wand en -plafond van 8 x 3,5 meter, een geavanceerd motion tracking-systeem en realtime rendering met Unreal Engine 5. Het omvat ook interactieve virtuele sets, virtuele camera's, XR-headsets en immersieve audio-integratie en biedt hiermee een geavanceerde omgeving voor innovatieve projecten en onderzoek.
Toelating & aanmelding
Wanneer ben ik toelaatbaar?
Je bent toelaatbaar tot de Master Game Technology als je een bachelordiploma hebt op een relevant gebied van game-ontwikkeling, zoals IT, programming, art, animation, design of production. In deze master ligt de focus op schrijven van je onderzoeksproject; daarom zijn voldoende kennis en (ontwikkelings)vaardigheden om je onderzoek te onderbouwen ook een vereiste.
Meer informatie over toelatingsvoorwaarden
Wat kost deze studie?
In het studiejaar 2025-2026 bedraagt het wettelijk collegegeld voor masteropleidingen €2.601. Naast het collegegeld moet je rekening houden met extra kosten voor de aanschaf van studiemateriaal zoals studieboeken.
Meer informatie over studiekosten
Hoe kan ik mij aanmelden?
Als je voldoet aan de toelatingseisen kun je je aanmelden voor deze opleiding. Toelating is op basis van selectie. Er kunnen maximaal 28 studenten, verdeeld over de drie richtingen, tot de opleiding worden toegelaten.
Ontdek of deze opleiding bij jou past
Wil je snel weten of de kleinschalige studieomgeving van deze masteropleiding iets voor jou is?
Doe de quiz en onderzoek in vijf minuten of BUas bij jou past. De quiz is Engelstalig
Werken is een constant leerproces
Een geweldige basis voor wat voor baan dan ook!
Ik leer ook veel van mijn studenten
Wat kan je doen na de opleiding?
Als afgestudeerde kun je aan de slag als specialist in art, programming of design, en liggen er diverse functies op het gebied van onderzoek en ontwikkeling voor je open. Dit zijn geen startersfuncties en een paar jaar werkervaring binnen de game industry is essentieel. Met de masteropleiding Master Game Technology, waarin je gedegen onderzoeksvaardigheden en communicatievaardigheden ontwikkelt, kun je deze functies sneller bereiken.
Na je afstuderen mag je de titel Master of Science voeren.
3D kijkje Campus
Wij zijn trots op onze campus. Neem een kijkje in 3D en ontdek het Frontier gebouw waar jij gaat studeren en wat de campus jou verder te bieden heeft.
Get inspired!
Lees meer over projecten, onderzoek en inzichten binnen de game industry.
Hulp bij je studiekeuze
Wil jij doorsturen na je bachelor of je professionele vaardigheden verder ontwikkelen en ben je op zoek naar een master? Ontdek, vergelijk en kies jouw masteropleiding bij BUas.
What makes this study programme unique
Exploring game technology innovations
Femke Schaars focused her research on grooming and fur simulation. She formulated the research question: 'Which factors are most influential according to industry experts in the creation and simulation of pre-rendered fur on an animated character?' Femke created a 3D model of her own dog and explored how to make its fur appear believable.
Specialisations in Graphics Programming and Serious Games
In addition to other focus areas, the Master Game Technology programme supports students who wish to specialise in Graphics Programming and Serious Games, guided by senior lecturer Jacco Bikker and professor Igor Mayer.
XR Stage
Our XR stage is equipped with state-of-the-art technology, featuring an 8m x 3.5m LED wall and ceiling, an advanced motion tracking system, and real-time rendering powered by Unreal Engine 5. It also includes interactive virtual sets, virtual cameras, XR headsets, and immersive audio integration, providing a cutting-edge environment for innovative projects and research.