Tourism Management

Bachelor
4 jaar
Voltijd
Nederlands
Engels

Maak jij een verschil in de toekomst van toerisme? Deze hbo-opleiding focust op het bevorderen van innovatief en duurzaam toerisme, vanuit beleving en technologie. Word jij die change maker die zich wereldwijd inzet voor positieve verandering in toerisme?    

Denk aan het creëren van toffe reisconcepten, waarbij je let op bijzondere ervaringen, duurzaamheid en unieke plekken om te verblijven. Maak reizen leuk en verantwoord door mensen bewust te maken van de manier waarop ze reizen. Denk na over hoe je een positieve invloed kunt creëren om de bestemming en de toerist klaar te maken voor de toekomst. Ontdek en combineer nieuwe manieren van gastvrijheid in het toerisme om de verwachtingen van reizigers te overtreffen en hen geweldige herinneringen te geven. Tijdens deze opleiding leer je niet alleen over toerisme, maar je ervaart het ook. 

Studiekeuzeactiviteiten

Live op de campus rondlopen is de beste manier om BUas écht te ervaren. Meld je aan voor een van de aankomende activiteiten. 

Wat leer je bij deze opleiding?

Maak kennis met hbo Tourism Management

Ontdek de hbo-opleiding Tourism Management in een interactieve story. Swipe door het programma, zie wat je later kunt worden en doe de quiz om te kijken of deze studie bij jou past!
 

 

 

Bekijk de interactieve story

Opbouw van de studie

Jaar 1

Jaar 1 is opgebouwd uit 2 semesters verdeeld over 4 blokken van 9 weken. Ieder blok werk je aan een nieuw project waarbij je kennismaakt met het dynamische toeristische werkveld.  

Blok 1: Travel Experience Design 

In dit blok leer je hoe je verwachtingen van reizigers kunt omzetten in een onvergetelijke reiservaring. Dat begint al online, bij het opwekken van gevoelens van ‘wanderlust’ bij vakantiegangers die zich oriënteren op reisbelevingen. ‘Wanderlust’ staat voor het verlangen om even uit de eigen leefwereld te stappen en andere dingen te beleven. Het is het verlangen naar het reizen. Als je dat kan omzetten in een fantastisch product dat reizigers ook echt gaan boeken, dan ben jij degene waar het werkveld op zit te wachten.  

Bij een opdracht binnen dit thema kun je denken aan het creeren van een nieuw, betekenisvol reisconcept voor een kleine reisorgansiatie of juist voor een grote zoals TUI. 

Blok 2: Destination Development 

In dit blok maak je de stap van een bestemming bezoeken naar een bestemming begrijpen. Tijdens dit project ga je dus onderzoek doen op de bestemming zelf, dit noemen we veldwerk. Je ontdekt het verhaal achter de bestemming. Je presenteert de uitkomsten in de vorm van een korte film of documentaire tijdens het filmfestival ‘Untold Stories’.   

Blok 3: Travel Mobility 

In dit blok ga je aan de slag met de uitdaging hoe we kunnen reizen, de wereld en onszelf kunnen ontdekken, én daarbij het milieu kunnen ontzien. Je gaat in kaart brengen hoe toerisme en de reiswereld er nu uitzien en je gaat nadenken over hoe het anders kan. Met wie en wat moet je rekening houden? Wat zijn ontwikkelingen en kansen voor de manier van reizen: niet alleen op de bestemming, maar ook de reis ernaartoe. Hoe kun je reizen duurzamer maken, zodat het leuk blijft voor iedereen? 

Blok 4:  Tourism Hospitality 

Je gaat op zoek naar nieuwe vormen van gastvrijheid in de context van toerisme en vrije tijd. We kennen allemaal het begrip gastvrijheid, maar wat is het precies? Wat verwacht de toerist tegenwoordig op dit gebied? Grenzen vervagen, denk aan combinaties van business en pleasure, workation. Je leert ervaren wat hospitality en gastvrijheid is om daarna die beleving te gebruiken bij het realiseren van ‘het vakantiehuis, de safaritent of de glamping lodge van de toekomst’.

 

Meer weten? Bekijk de videopresentatie

Jaar 2, 3 en 4

In het eerste semester van jaar 2 werk je aan twee projecten die te maken hebben met toerisme. Daarna krijg je de mogelijkheid om zelf je studieroute te bepalen door te kiezen voor een challenge, een uitwisseling, stage of een specialisatie binnen BUas.  

Een challenge is een onderwijsvorm waarbij studenten samen met docenten en professionals uit de praktijk aan de slag gaan met uitdagingen (challenges) uit de wereld om ons heen. Het zijn veelal maatschappelijke vraagstukken waar oplossingen voor bedacht worden die helpen om de reiswereld beter en een stukje mooier te maken. 

Overzicht van de keuzemogelijkheden: 

  • Jaar 2:  
    • In semester 3: twee projecten binnen het werkveld toerisme.
    • In semester 4: challenge bij toerisme of een andere opleiding binnen BUas, uitwisseling, minor, stage of een specialisatie.
  • Jaar 3
    • In semester 5: challenge bij toerisme of een andere opleiding binnen BUas, uitwisseling, minor, stage of een specialisatie.
    • In semester 6: challenge bij toerisme of een andere opleiding binnen BUas, uitwisseling, minor, stage of een specialisatie.
  • Jaar 4
    • In semester 7: challenge, een minor, uitwisseling, traineeship of een afstudeerproject.
    • In semester 8: challenge, een minor, uitwisseling, traineeship of een afstudeerproject.

De spelregels zijn als volgt:  

  • Je doet een stage van minimaal 1 semester
  • Je mag 1 keer een internationale uitwisseling doen van 1 semester  
  • Je mag 1 keer een minor doen van 1 semester
  • Je werkt minimaal 1 semester aan een afstudeerproject
Stage

Je gaat minimaal twintig weken op stage. Tijdens je stage doe je ervaring op in de praktijk, ontdek je wat bij je past en bereid je je voor op een functie in het toeristisch-recreatieve werkveld. De opleiding beschikt over een groot (inter)nationaal netwerk waardoor er veel keuze is in het aanbod van stages, zowel in binnen- als buitenland. Je kunt gebruikmaken van dit netwerk of zelf op zoek gaan naar een geschikte stageplaats. Je krijgt ondersteuning van het team student affairs in je zoektocht naar een stage.

Vind je 20 weken stage in totaal niet genoeg? Dan kun je er ook voor kiezen om meerdere stages te doen tijdens je studie.

Bij een stage kun je denken aan:

  • Communicatie bij Landal GreenParks 
  • Product zon bij TUI 
  • Sustainability bij Transavia 
  • Influencer marketing & social media bij NBTC Holland Marketing 
  • EF taalreizen in Madrid 
  • Marketing bij Corinthia Hotels Malta 
  • Sales bij Happy Gringo Travel in Ecuador 

Lees in het verhaal van Rianne hoe alles wat zij tijdens haar opleiding geleerd heeft op zijn plaats viel tijdens haar stage. En bekijk hier een dag in het leven van de stage van Jaleesa bij EF Taalreizen in Sydney

Uitwisseling

Een tijdje studeren in het buitenland bied je de gelegenheid om je grenzen te verleggen, zowel letterlijk als figuurlijk. Je vergroot je internationale netwerk, je leert een andere taal en krijgt meer inzicht in interculturele verschillen (en overeenkomsten!). Breda University of Applied Sciences heeft contact met tal van universiteiten, verspreid over de hele wereld, waar je als uitwisselingsstudent terecht kunt.  

Minors

Tijdens een minor kun je zelf kiezen of je dieper wilt ingaan op je huidige vakgebied of juist je horizon wilt verbreden in een ander onderwerp. Je kunt ervoor kiezen om een minor bij BUas te volgen. Bekijk hier alle minoren die BUas aanbiedt. Je kunt ook een minor kiezen bij een andere hogeschool in Nederland of in het buitenland.

Pre-master

We bieden alle studenten de kans om in het laatste studiejaar de wetenschappelijke pre-master Strategic Business Management and Marketing (SBM) te volgen. Met deze pre-master heb je direct toegang tot Master of Science programma’s in business gerelateerde studies bij onze universitaire partners, zoals de universiteit van Amsterdam, Maastricht, Tilburg, Brussel (B) of Warwick (UK). Na deze pre-master heb je ook direct toegang tot onze wo-master Leisure and Tourism Studies. Zo kun je in 5 jaar een wo-master halen en na een 3-jarig traject zelfs in 4 jaar!  

Vreemde talen

Wil je je graag een blok of semester verdiepen in een vreemde Taal & Cultuur en Taal zoals bijvoorbeeld Spaans? Dan kun je kiezen voor de minor Languages & Culture. We nemen je mee in de cultuur van het land. Je stroomt in op je eigen niveau en leert wat je nodig hebt om effectief en succesvol te zijn in deze taal.  

Attractions & Theme Parks Management (Engelstalig)

Vanaf het tweede jaar kun je kiezen om de tweejarige track Attractions & Theme Parks Management (ATPM) te volgen. Dit is een specialisatie bestaande uit studenten van de opleidingen Tourism Management, Facility Management en Leisure & Events Management. 

Waarom deze specialisatie?
Het aantal attractie- en themaparken groeit nog steeds en de concurrentie is groot. Niet alleen attractieparken blijven zichzelf vernieuwen, ook vakantieresorts, dierenparken, winkelcentra en musea – om een paar voorbeelden uit jouw toekomstige werkveld te noemen – richten zich steeds meer op beleving. Daarbij komt dat er nog veel winst valt te behalen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Kortom, het kan en moet anders, meer belevenisvol en duurzamer.

Een nieuwe generatie managers
Er is veel vraag naar een nieuwe generatie managers die in staat is om succesvolle en betekenisvolle concepten en ervaringen te creëren (concept design) vanuit een zakelijk perspectief (business design). In deze specialisatie leer je hoe je het aanbod op zo’n manier kunt vernieuwen dat het iets toevoegt voor de bezoeker én het bedrijf waar je voor werkt.

De uitdaging
Er bestaat niet zoiets als één bedrijfsmodel in de wereld van attractie- en themaparken. De uitdaging is de juiste combinaties te maken en iets te bedenken waarmee je het onderscheid maakt en goodwill opbouwt. Een voorbeeld? Dierentuinen maken een draai naar een meer ethisch verantwoorde en educatieve aanpak, musea voegen juist wat meer beleving en interactie toe. En attractieparken proberen mensen in complete themawerelden onder te dompelen. Bij alle parken spelen digitalisering, AI en duurzaamheid een steeds grotere rol en ook binnen BUas besteden we veel aandacht aan deze thema’s.

Wat ga je doen?
Je duikt in de wereld van marketing, financiën, personeelsplanning en veiligheid, omdat je die kennis nodig hebt. Maar je gaat ook aan de slag met Hospitality, Imagineering en Storytelling. Je werkt aan jouw creatieve leiderschap skills en leert over verandermanagement. Elk onderwerp wordt gekoppeld aan een echte opdrachtgever uit de wereld van attracties. Tijdens je studie kun je stage lopen bij ‘wereldparken’ zoals Walt Disney World in Orlando, Europa-Park en Efteling. 

Meer informatie vind je op de website van Attractions & Theme Parks Management.

Social Innovation (Nederlands- en Engelstalig) 

Vanaf je tweede jaar kun je je verdiepen in de driejarige track Social Innovation. Dit is een ideale keuze voor iedereen die Toerisme, Facility Management of Leisure & Events studeert, maatschappelijk bewust is en graag een betekenisvolle bijdrage wil leveren.

Social Innovation draait om het bedenken van oplossingen met mensen, niet alleen voor mensen. Je werkt samen met medestudenten in de Performatory op de campus om creatieve oplossingen te bedenken voor maatschappelijke problemen op het gebied van gezondheid, gelijkheid, mensenrechten, en het milieu.

Voorbeelden van projectuitdagingen zijn: 

  • Manieren bedenken om toerisme ten goede te laten komen aan lokale gemeenschappen
  • Organiseren van een dance party voor daklozen
  • Ontwerpen van werkplekken die klaar zijn voor de toekomst

Je gaat echte problemen aanpakken voor allerlei organisaties, denk bijvoorbeeld aan organisatoren van sportevenementen, theaters, musea, festivals, en ook zorginstellingen en overheden. Je werkt vaak in verschillende sectoren, werkt samen met nieuwe mensen en vergroot zowel je netwerk als je ervaring.

Social Innovation bij BUas heeft een levendige community van verschillende achtergronden en vakgebieden. Een uniek aspect van deze track is dat je je eigen leertraject vorm kunt geven.

Je kiest je eigen onderwerpen en projecten binnen een duidelijk kader. Elk jaar voer je ongeveer acht praktijkgerichte projecten uit, en gebruik je Design Thinking vaardigheden. Bovendien werk je in zelfgekozen teams, en meng je je onder studenten uit andere jaren en opleidingen.


 

Studiemethode

Projecten en challenges 
Tijdens deze opleiding werk je aan echte bedrijfsopdrachten. In jaar 1 start je met projecten en vanaf semester 4 van jaar 2 kun je gaan kiezen voor challenges. 

Bij een project is het proces gestructureerd en staat het einddoel vast. Je werkt met een echte vraag van een opdrachtgever. Bij een challenge bepaal je samen met je groep naar welk einddoel je toewerkt. Het zijn veelal maatschappelijke vraagstukken waar oplossingen voor bedacht worden die helpen om de reiswereld beter en een stukje mooier te maken. Jij mag de aanpak dan vaak zelf bedenken. 

Een voorbeeld van een project: hoe creëer je voor een online reisbedrijf een betekenisvolle belevenis voor diverse doelgroepen gericht op reisgedrag, wensen en behoeften, om daar vervolgens een product van te maken. Samen met je groep ga je de opdrachtgever helpen en onderzoek je de mogelijkheden. Daar hoort natuurlijk ook een stuk theorie bij en je gaat je project ook echt uitvoeren. 

Learning community
Je werkt in een kleine groep binnen een learning community. In een learning community leer je door te doen, te onderzoeken, te ontdekken én samen te reflecteren. Dit doe je met studenten, docenten en professionals uit de industrie. Op deze manier ontwikkel je vaardigheden die je later in het bedrijfsleven goed kunt gebruiken. Daarnaast werk je aan individuele vaardigheden. Verder leer je door bedrijfsbezoeken en veldwerk hoe het er in de praktijk aan toegaat. 

Baas over je eigen onderwijs 
Natuurlijk gaat dat niet altijd even soepel. Soms loop je vast en een andere keer heb je een briljant idee. Je kunt altijd terecht bij een team van docenten van onze opleiding dat jou begeleid in je project of challenge. En natuurlijk bij je medestudenten met wie je samenwerkt. 

Alle feedback, feed up en feed forward helpt je te groeien. Je mag dus fouten maken. Daar leer je alleen maar van! Je leert ook veel van samenwerken in je groep, net als in een echt bedrijf. Ook leer je de touwtjes in handen te nemen en eigenaarschap over je onderwijs te tonen. Jij bepaalt bij ons de focus van je studie en hoe en waar je wilt leren. Zo'n zelfstandige en actieve werkhouding is heel belangrijk voor later. 

Geen lessen 
Dat lees je goed! Wij hebben geen klassikale lessen en geen lesrooster per uur. Maandag, woensdag en vrijdagochtend zijn vaste lesdagen waarop je met je groep werkt aan een project of een challenge, docenten spreekt en luistert naar presentaties van medestudenten. Op andere dagen spreek je af met je groep of werk je individueel aan een studieonderdeel.

Voor al je vragen kun je terecht bij gespecialiseerde docenten. Onderwerpen als toeristische kennis, vaardigheden als onderzoek, bedrijfseconomie en marketing komen terug in de projecten of challenges.

Studiebelasting en coaching

De studiebelasting komt neer op een gemiddelde van 40 uur per week per jaar. Hoeveel uur je echt aan het studeren bent is erg afhankelijk van de persoon en verschilt per week. Je hebt 2,5 lesdagen op de campus. Dit zijn vaste dagen die het hele jaar gelijk blijven. Op de andere dagen werk je aan projecten op de campus of thuis.   

Persoonlijke ontwikkeling

Met de Lumina Spark methode ontdek je wie je bent en wat je te bieden hebt. Je krijgt inzicht in je persoonlijke voorkeuren, je gedrag en hoe je reageert in verschillende situaties. Je leert vanuit verschillende perspectieven te kijken naar jezelf en naar anderen.  

Zelfinzicht is de basis voor veel persoonlijke en professionele vaardigheden die je in jouw toekomstige (werkende) leven blijvend kunt inzetten, zoals reflecteren, effectief samenwerken, feedback geven en het omgaan met stressvolle situaties. Door jezelf en anderen beter te begrijpen, zet je grote stappen richting succes. 

Typische week

Een typische week in jaar 1 van de opleiding Tourism Management in collegejaar 2024-2025 ziet er voor jou als volgt uit: maandag (hele dag), woensdag (hele dag) en vrijdag (ochtend) werk je op school in je learning community aan een project. Tijdens deze dagen volg je een vast en gestructureerd schema van begeleid werken aan je project. Tijdens deze dagen ben je verplicht aanwezig op school. De overige dagen van de week werk je zelfstandig of met je groep aan individuele -en groepsopdrachten. Je bepaalt zelf, of in overleg met je groep of je dit op school of vanuit huis doet. Kortom ook deze dagen ben je actief en betrokken met je opleiding bezig.

Dagelijkse structuur op maandag (hele dag) – woensdag (hele dag) - vrijdagochtend:

  • 10:00u-12:30u: begeleid werken aan je project
  • 13:00u-16:00u: begeleid werken aan je project

Tijdens de projecten werk je intensief samen met verschillende docenten en studenten. Je krijgt instructies van de docenten en wordt geïnspireerd door mini hoorcolleges die jou de juiste begeleiding geven om je project goed te kunnen maken.  

Opmerking: Deze beschrijving geeft een algemeen beeld van een typische week van eerstejaars studenten in het collegejaar 2024-2025. Hier kunnen geen rechten aan worden ontleend. Het definitieve rooster kan variëren afhankelijk van specifieke omstandigheden en organisatorische wijzigingen. 

Studierichtingen

Vanaf semester 4 in jaar 2 kun je je verder specialiseren in de thema's waar je in jaar 1 kennis mee hebt gemaakt. Je kiest steeds zelf een thema waarin je je wilt verdiepen en gaat hiermee in challenges aan de slag. Dat kan een challenge zijn die een blok duurt, maar je kunt ook kiezen om je juist de rest van je studie in één thema verder te specialiseren. Er zijn 4 hoofdthema’s: 

  • Travel Mobility. Verkennen en ontwikkelen van verantwoorde manieren van reizen. Een voorbeeld van een challenge is het vraagstuk: Hoe kun je de avontuurlijke reiziger motiveren om met de trein te reizen in plaats van met het vliegtuig? Welke oplossingen kun je bedenken – voor bijvoorbeeld Eurail – om het reizen per trein binnen Europa gemakkelijker te maken? 
  • Tourism Hospitality. Verkennen en combineren van nieuwe vormen van gastvrijheid in toerisme. Hoe kun je hospitality naar een next level brengen en meer integreren in producten als cruises, vakantieparken en dagattractiebestemmingen? Binnen dit thema kun je ook kiezen voor Attractions & Theme Parks Management, een Engelstalige track samen met International Facility Management en Leisure & Events Management. Dit kun je 1 semester volgen, maar je kunt er ook voor kiezen om dit 2 jaar te doen en erin af te studeren. 
  • Destination Development. Dit gaat over het ontwerpen van aantrekkelijke toeristische bestemmingen voor zowel bezoekers als inwoners. ‘Rethink Tourism’ tijdens veldwerk, daar draait het om bij dit thema. Hoe ga jij persoonlijke impact maken op een bestemming door voor lokale toeristische bedrijven oplossingen te bedenken die duurzaam zijn. 
  • Travel Experience Design. Het omzetten van verwachtingen van reizigers in onvergetelijke ervaringen. Aan de hand van ‘Design Thinking’  ga je voor diverse reisbedrijven complexe problemen oplossen, je leert prototypes te maken en gaat daarmee experimenteren en testen. Ons leerbedrijf Newways valt ook onder dit thema. Je kunt hier vanaf jaar 3 kiezen voor een stage van 20 weken. Je kunt er ook voor kiezen om in je afstudeerjaar een traineeship volgen van 40 weken. Bij ons leerbedrijf organiseer je de meest uiteenlopende reizen en (zakelijke) evenementen. 

Excursies en studiereizen

Studiereizen noemen wij veldwerk. Dit betekent werken in de praktijk; de bestemming en organisaties niet alleen vanuit de collegebanken zien en beleven maar ook op locatie bekijken en je geleerde vaardigheden tonen. Leren op locatie en internationalisering is belangrijk, zo niet onmisbaar als onderdeel van je opleiding Tourism Management en super waardevol voor je eigen persoonlijke ontwikkeling en je creativiteit.  

In jaar 1 reis je naar België, bijvoorbeeld naar Brugge of Antwerpen. In jaar 2 reis je binnen of buiten Europa. Afgelopen jaar was het veldwerk van jaar 2 in Gent, Lissabon of Bali, maar de bestemming kan ieder jaar verschillen.  

Daarnaast kan je tijdens je opleiding op bezoek bij de Vakantiebeurs in Utrecht en de internationale toerismebeurzen in Londen (WTM) of Berlijn (ITB).  

Waarom veldwerk, bedrijfs-, en beursbezoeken? 

  • Leren in de praktijk maakt leren persoonlijker en betekenisvoller door je te helpen de leerstof te koppelen aan je eigen leven.  
  • Het stimuleert je creativiteit door je te laten nadenken over unieke oplossingen voor problemen, wat zorgt voor een rijkere leerervaring. 
  •  Je krijgt ook de kans om na te denken over je acties en de gevolgen daarvan, waardoor je de geleerde concepten beter begrijpt en kunt toepassen in verschillende situaties zoals je stage of toekomstige baan.  
  • Daarnaast leer je dat fouten maken een belangrijk onderdeel is van het leerproces en niets om bang voor te zijn.  
  • Praktische ervaring versnelt het leerproces, omdat het de verbindingen in je hersenen versterkt, wat zorgt voor sneller en effectiever leren. 
     

Studietrajecten na havo, vwo, hbo of wo

De reguliere opleiding duurt vier jaar.  

 

Met vwo-diploma, hbo- of wo-propedeuse 

Als je een vwo-diploma hebt en aan de opleidingseisen voldoet, dan kun je de opleiding Tourism Management in 3 jaar doen (versneld traject). Dat kan ook met een propedeuse certificaat van een economische hbo- of wo-opleiding. Mail naar [email protected] voor meer informatie.  

Met het versnelde traject begin je in jaar 1 en sla je vanaf het tweede semester in jaar 2, 2 semesters over. Omdat je zelf de indeling van je opleiding kunt bepalen, heb je hierna de vrijheid om de overige 3 semesters in te delen zoals jij wilt. Ook in het versnelde traject loop je minimaal 20 weken (1 semester) stage.  

Met deze achtergrond kom je ook in aanmerking voor onze 3-jarige universitaire opleiding Bachelor of Science Tourism.
 

Mhbo-traject voor havo leerlingen

Ben jij bijna klaar met de havo maar twijfel je over een directe overstap naar het hbo? Dan hebben wij een oplossing voor je: een mhbo-traject. BUas biedt samen met De Rooi Pannen een traject aan waarmee je in vijf jaar een mbo-diploma (niveau 4) én een hbo-diploma behaalt in het vakgebied dat jij leuk vindt!

Denk je aan een vervolgopleiding in toerisme, de media of de evenementenbranche, denk dan eens aan deze mogelijkheid: Mhbo Tourism | Leisure | Creative Business

Je volgt deze niveau 4-opleiding versneld bij De Rooi Pannen in Tilburg of Breda. Na 2 jaar haal je je mbo-diploma en heb je de keuze uit drie hbo-opleidingen bij BUas. Hier stroom je in het tweede jaar in: 

  • hbo bachelor Creative Business
  • hbo bachelor Leisure & Events Management  
  • hbo bachelor Tourism Management

Je hebt dus iets meer tijd om jouw talent te ontdekken: je kiest je hbo-opleiding pas na 2 jaar. Lees hier hoe het maatwerktraject voor havisten werkt.


 

Ondernemerschap

Bij BUas word je opgeleid tot ondernemende professional. In al onze hbo-bacheloropleidingen krijg je de ruimte om je ondernemersvaardigheden te ontwikkelen. Naast je studie kan je bovendien aansluiten bij BUas Startup Support, BUSS. BUSS organiseert (netwerk)evenementen en verbindt startende student ondernemers, er is zelfs de mogelijkheid om begeleiding van een eigen startup coach aan te vragen.

Ook kun je binnen BUas afstuderen met je eigen bedrijf! Elke academie biedt deze mogelijkheid, er kan wel een selectie proces van toepassing zijn. Misschien heb je tegen die tijd al een bedrijfje dat omzet draait of misschien heb je plannen? Laat je helpen door BUas Startup Support. 

Lees meer over het opzetten van je eigen onderneming.

Nederlands- versus Engelstalig

Deze opleiding is er in het Nederlands en in het Engels. Kies je voor Engels, dan kom je in een internationale klas terecht. Door de mix van studenten uit binnen- en buitenland krijgen interculturele verschillen de aandacht die zij verdienen. Niet alleen in het onderwijs, maar ook in onderlinge contacten. Engels is de voertaal. Dit versterkt de internationale samenwerking en sfeer en zo word je nog beter voorbereid op een internationale carrière. 

Bij de Nederlandstalige opleiding kan het voorkomen dat je projecten of gastcolleges in het Engels volgt. Daarnaast kan een gedeelte van de gebruikte literatuur Engelstalig zijn. Vanaf jaar 2 zijn veel opdrachten (challenges) ook in het Engels. 
 

Wat deze opleiding uniek maakt

Toelating & aanmelding

Wanneer ben ik toelaatbaar? 

Met een havo- of vwo-diploma met het juiste profiel of een mbo-4 diploma ben je toelaatbaar tot de hbo-opleiding Tourism Management. Voldoe je niet aan deze voorwaarden? Bekijk dan welke mogelijkheden er voor jou zijn. 

Informatie over toelatingsvoorwaarden


Wat kost deze studie? 

Voor het collegejaar 2025-2026 is het collegegeld €2.601. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor boeken, excursies, etc. 

Informatie over studiekosten


Hoe kan ik mij aanmelden? 

Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Doe je dit voor 1 mei dan kan je zeker beginnen met deze studie.

Meer info over aanmelden

 

Een eerlijk verhaal!

Ik vind het echt geweldig dat ik een groot deel van mijn studieprogramma zelf kan invullen. De opleiding werkt niet met zenden en ontvangen, maar met creatief denken en initiatief nemen. Docenten zijn begeleiders en geen voorlezers van de theorie. De sfeer is open en eerlijk. Dat merkte ik al tijdens de open dag, ik heb  daar vooral studenten gesproken die met een eerlijk verhaal kwamen.

Ryan

Vierdejaarsstudent

Er is ruimte voor de nodige humor

Ik vind het erg leuk dat ik mag lesgeven in iets wat iedereen leuk vindt; vakanties, reizen, avontuur... need I say more? Ik put vaak uit persoonlijke voorbeelden en houd de lesstof zo dicht bij mezelf, bijvoorbeeld aan de hand van eigen reiservaringen . Ik krijg veel energie van de interactie met studenten. Samen sparren in een klas waarin ik niet de traditionele docent ben die aan het zenden is, maar waarin we continu van elkaar leren. En waar ruimte is voor de nodige humor.

Martijn Smeenge

Docent Tourism Management

Deze toffe baan heb ik te danken aan mijn stage

“Ik ben operationeel verantwoordelijk voor de attractie Symbolica en voor de 50 collega’s die daar werken. Ik organiseer Werving & Selectie events, zorg dat de planning klopt en dat mijn team goed en prettig kan werken. Met de afdeling Strategie & Innovatie bekijk ik wat we kunnen doen om de gastbeleving nog beter te maken en welke investeringen hiervoor nodig zijn. Het is een toffe baan, die ik eigenlijk te danken heb aan mijn stage. Daarna heb ik gesolliciteerd naar deze functie van Operational Team Lead. Ik was nog niet klaar met mijn studie, best pittig, maar het is me gelukt!”  

Naomi Tang

Afgestudeerde | studeerde Attractions & Theme Parks Management

Wat kun je doen na de opleiding?

Toerisme is een ‘people’s business’. Het draait om mensen, gastvrijheid en beleving. Maar ook om zakelijk inzicht, creativiteit en organisatietalent. Je kunt aan de slag als adviseur, manager, marketeer of inkoper bij toeristische bedrijven.

Meer informatie over na je opleiding