Programming

Studierichting van de opleiding Creative Media and Game Technologies

Nederlands

Ben je klaar voor een reis door de wereld van Programming? Deze studierichting bereidt je voor op een rol als hardware of software engineer in de creative media of games industrie, waaronder console, PC en mobiele platformen.

Je gaat aan de slag met C++, hardware technologie, game programming en graphics programming. De richting is populair bij studenten die technologisch vaardig zijn, goed zijn in wiskunde en graag games ontwikkelen. 

We hebben samenwerkingen met bedrijven zoals::

logos partners: Sony, Epic Games, Ubisoft

Studiekeuzeactiviteiten

Live op de campus rondlopen is de beste manier om BUas écht te ervaren. Meld je aan voor een van de aankomende activiteiten. 

De intake was wel een uitdaging

Ontdek waarom Melvin voor Programming heeft gekozen, hoe hij is gegroeid en al zijn skills heeft ontwikkeld.

Vakken per jaar

Tijdens deze vierjarige bacheloropleiding krijg je de kans om te werken aan real-world projecten, samen te werken met internationale professionals uit het werkveld en een portfolio op te bouwen waarin je je programmeervaardigheden kunt laten zien.

Jaar 1

Het eerste jaar bestaat uit vier blokken. In de eerste drie blokken volg je colleges en seminars en je werkt aan duidelijk omschreven projecten. Op die manier ontwikkel je basisvaardigheden en vergroot je je kennis. In het vierde blok komt daar het werken in multidisciplinaire teams bij. Dat betekent dat je in een klein team van studenten uit verschillende studierichtingen werkt aan de ontwikkeling van een game. Ieder in een eigen rol. Zo kun je je vaardigheden oefenen, maar ook het samenwerken in een ontwikkelteam.  

De vaardigheden die je ontwikkelt:

  • Programming design patterns
  • Fundamentals C++
  • Practical mathematics
  • Software architecture 
Jaar 2

Het tweede jaar bestaat ook uit vier blokken. Je werkt eerst twee blokken verder aan je vaardigheden in de rol die jij hebt gekozen. Daarna werk je weer twee blokken in multidisciplinaire teams en je volgt ook nog colleges en seminars. In het tweede jaar kun je ook een semester (twee blokken) op uitwisseling en ervaring opdoen in het buitenland.  

De vaardigheden die je ontwikkelt:

  • Gameplay programming
  • Engine programming
  • Graphic programming
  • AI programming 
Jaar 3

In het derde jaar ga je je echt specialiseren in de rol die jij hebt gekozen. Je werkt in een multidisciplinair of een gespecialiseerd team aan een game project dat een jaar duurt. Ook in dit jaar heb je de mogelijkheid om op uitwisseling te gaan.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Advanced programming
  • Workshops
  • Engine/rendering 
Jaar 4

In je afstudeerjaar kun je letterlijk alle kanten op. In het vierde jaar werken studenten aan projecten bij bedrijven over heel de wereld! Je rondt dit laatste jaar twee projecten af. Je kunt kiezen uit de volgende mogelijkheden:  

  • Werken aan je portfolio, individueel of in teamverband. Je wordt overigens altijd individueel beoordeeld. 
  • Werken bij een bedrijf, waarbij je uiteindelijk een projectresultaat oplevert. 
  • Het schrijven van een bedrijfsplan of het starten van je eigen bedrijf, waarbij je wordt geholpen door onze specialisten in ondernemerschap. 
  • Een semester op uitwisseling gaan, waarbij je studeert aan één van onze partnerinstellingen. 

Je kunt uit bovenstaande ook twee projecten combineren en daar een jaar aan werken. Je kunt ook een jaarlang werkervaring opdoen in een afstudeerstage. 

 

Werk van studenten

Meer van ons werk vind je op GitHub

 

Portfolio-opdracht en selectiecriteria

Om toegelaten te worden tot de opleiding vragen we je deel te nemen aan een selectieprocedure. Onderdeel van deze procedure is het maken van een portfolio-opdracht: het schrijven van een kleine 2D of 3D single-player game gebaseerd op het thema 'Bounce'. Hier lees je meer informatie over de opdracht en de criteria waaraan de opdracht moet voldoen. 

Wanneer je opdracht als voldoende wordt beoordeeld, ontvang je een uitnodiging voor een gesprek. In dit gesprek wordt je opdracht besproken, maar ook je eerder gemaakte werk.

Criteria

De portfolio-opdracht en het interview worden beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:

Motivatie (15%)
  • We geven kleinschalig en intensief onderwijs, dit betekent dat we van jou ook iets extra's verwachten: een inzet van 40 uur per week te besteden aan je studie, sterk teamwerk, betrokkenheid bij regelmatige (1-op-1) feedbacksessies, zelfstandig kunnen studeren, interesse in buitenschoolse activiteiten, een proactieve houding.
    Pas jij in dit profiel? Leg uit waarom.
  • Hoeveel tijd heb je aan de opdracht besteed?
  • Hoe heb je je voorbereid? Welke leermiddelen heb je gebruikt?
Communicatie (15%)
  • Licht je opdracht toe
  • Hoe is het met je Engelse taalvaardigheid?
  • Kun je duidelijk en beknopt de vragen beantwoorden?
Reflectie (10%)
  • Welk aspect van de opdracht van het spel vond je het leukst?
  • Wat heb je geleerd van het maken van de opdracht?
  • Wat zou je verbeteren als je meer tijd had?
Portfolio + opdracht – Vaardigheden & Kennis (60%)
  • Kwaliteit van de opdracht
  • Voorbeelden van je beste werk
  • Vaardigheden en kennis die je al hebt (inclusief vooropleiding)

 

Toelating & aanmelding

Wanneer ben ik toelaatbaar?

Met een havo- of vwo-diploma met het juiste profiel of een mbo-4 diploma ben je toelaatbaar tot de hbo-opleiding Creative Media and Game Technologies. Voldoe je niet aan deze voorwaarden? Bekijk dan welke mogelijkheden er voor jou zijn. 

Informatie over toelatingsvoorwaarden

 

Wat kost deze studie?

Voor het collegejaar 2025-2026 is het collegegeld+ €3.250. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor software, excursies, etc.

Informatie over studiekosten

 

Hoe kan ik mij aanmelden?

Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Dit is een selectie-opleiding, wat betekent dat er ieder jaar slechts 220 studenten worden toegelaten (verdeeld over de 4 Games studierichtingen).  Lees meer over de aanmeld- en selectieprocedure.

Meer info over aanmelden

 

Uitdagend en verrijkend

Programmeren is niet alleen dingen maken; het is jezelf voortdurend uitdagen om beter te worden. Als student Programming bij BUas heb ik waardevolle ervaring opgedaan in het leren van C++ en het werken aan custom game-engines. Deze reis is zowel uitdagend als verrijkend geweest. Een van de belangrijkste voordelen als student Programming is de mogelijkheid die je hebt om samen te werken met gelijkgestemden, waaronder studenten van andere studierichtingen, en de behulpzame medewerkers die voor onmisbare begeleiding en mentorschap hebben gezorgd.

Voordat ik me inschreef voor de opleiding Creative Media and Game Technologies, had ik enige ervaring met webontwikkeling, maar geen ervaring met game-ontwikkeling. Mijn oriëntatiedag was een ervaring om nooit te vergeten, omdat ik een diverse groep mensen ontmoette die me op nieuwe en spannende manieren uitdaagden. Gedurende de opleiding verbeterde ik mijn vaardigheden met Unreal Engine, terwijl ik ook werkte aan mijn soft en hard skills.

Mijn ervaringen als Programming student hebben me geïnspireerd om graphics programmer te worden, en ik ben dankbaar voor de kans om mijn passie na te streven en tegelijkertijd praktische vaardigheden op te doen waar ik in de toekomst profijt van zal hebben.

Melvin

Derdejaars student