Design & Production

Studierichting van de opleiding Creative Media and Game Technologies

Nederlands

Heb je interesse in het Design & Production gedeelte van de gameindustrie? In deze richting bereiden we je voor op een rol als game designer, level designer, system/tech designer, of producer in de gameindustrie, waaronder console, mobile, PC, de nieuwste spelconsoles en VR games. 

Je leert alles over de game development cyclus, van concept development tot game design, game production, interactive storytelling en het maken en testen van prototypes en levels. De richting is populair bij studenten die ambities hebben op het gebied van leiderschap of conceptontwikkeling in de creatieve media en gameindustrie en die communicatief sterk zijn.

We hebben samenwerkingen met bedrijven over heel de wereld, waaronder grote gameontwikkelaars en uitgevers zoals:

logos partners: Sony, Epic Games, Ubisoft

Games gemaakt door onze studenten

Bekijk deze showreel met games die in samenwerking met studenten van de track Design & Production zijn gemaakt. De video bevat ook ander werk dat onze studenten het afgelopen collegejaar hebben gerealiseerd.

Vakken per jaar

Tijdens deze vierjarige bacheloropleiding krijg je de kans om te werken aan real-world projecten, samen te werken met internationale professionals uit het werkveld en een portfolio op te bouwen waarin je je design en production vaardigheden kunt laten zien.

Jaar 1

Het eerste jaar bestaat uit vier blokken. In de eerste drie blokken volg je colleges en seminars en je werkt aan duidelijk omschreven projecten. Op die manier ontwikkel je basisvaardigheden en vergroot je je kennis. In het vierde blok komt daar het werken in multidisciplinaire teams bij. Dat betekent dat je in een klein team van studenten uit verschillende studierichtingen werkt aan de ontwikkeling van een game. Ieder in een eigen rol. Zo kun je je vaardigheden oefenen, maar ook het samenwerken in een ontwikkelteam.  

De vaardigheden die je ontwikkelt:

  • Physical prototyping
  • Team management
  • Essentials of gameplay design 
Jaar 2

Het tweede jaar bestaat ook uit vier blokken. Je werkt eerst twee blokken verder aan je vaardigheden in de rol die jij hebt gekozen. Daarna werk je weer twee blokken in multidisciplinaire teams en je volgt ook nog colleges en seminars. In het tweede jaar kun je ook een semester (twee blokken) op uitwisseling en ervaring opdoen in het buitenland.  

De vaardigheden die je ontwikkelt:

  • Level design
  • Technical design 
Jaar 3

In het derde jaar ga je je echt specialiseren in de rol die jij hebt gekozen. Je werkt in een multidisciplinair of een gespecialiseerd team aan een game project dat een jaar duurt. Ook in dit jaar heb je de mogelijkheid om op uitwisseling te gaan.

Onderwerpen die aan bod komen:

  • Large scale production
  • Publishing
  • Portfolio
  • Entrepreneurship 
Jaar 4

In je afstudeerjaar kun je letterlijk alle kanten op. In het vierde jaar werken studenten aan projecten bij bedrijven over heel de wereld! Je rondt dit laatste jaar twee projecten af. Je kunt kiezen uit de volgende mogelijkheden:  

  • Werken aan je portfolio, individueel of in teamverband. Je wordt overigens altijd individueel beoordeeld. 
  • Werken bij een bedrijf, waarbij je uiteindelijk een projectresultaat oplevert. 
  • Het schrijven van een bedrijfsplan of het starten van je eigen bedrijf, waarbij je wordt geholpen door onze specialisten in ondernemerschap. 
  • Een semester op uitwisseling gaan, waarbij je studeert aan één van onze partnerinstellingen. 

Je kunt uit bovenstaande ook twee projecten combineren en daar een jaar aan werken. Je kunt ook een jaarlang werkervaring opdoen in een afstudeerstage. 

 

Werk van studenten

Dit en meer werk van studenten vind je op Steam Community

 

Portfolio-opdracht en selectiecriteria

Voor de richting Design & Production vragen we je een klein spel ontwikkelen. Dit spel moet getest zijn met de doelgroep.

Ter voorbereiding op deze uitdaging is het sterk aan te raden dat je een game engine gaat leren. Wij gebruiken meestal Unreal Engine op onze opleiding, maar je bent vrij om andere engines te gebruiken zoals Unity3D, Godot of GameMaker.

Hier lees je meer informatie over de opdracht en de criteria waaraan de opdracht moet voldoen. 

Wanneer je opdracht als voldoende wordt beoordeeld, ontvang je een uitnodiging voor een gesprek. In dit gesprek wordt je opdracht besproken, maar ook eerder gemaakte werk. 

Criteria

De portfolio-opdracht en het interview worden beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:

Motivatie (20%)
  • We geven kleinschalig en intensief onderwijs, dit betekent dat we van jou ook iets extra's verwachten: een inzet van 40 uur per week te besteden aan je studie, sterk teamwerk, betrokkenheid bij regelmatige (1-op-1) feedbacksessies, zelfstandig kunnen studeren, interesse in buitenschoolse activiteiten, een proactieve houding.
  • Pas jij in dit profiel? Leg uit waarom.
  • Hoeveel tijd heb je aan de opdracht besteed?
  • Hoe heb je je voorbereid? Welke leermiddelen heb je gebruikt?
Communicatie (20%)
  • Licht je opdracht toe
  • Hoe is het met je Engelse taalvaardigheid?
  • Kun je duidelijk en beknopt de vragen beantwoorden?
Reflectie (20%)
  • Welk aspect van de game-opdracht vond je het leukst?
  • Wat heb je geleerd van het maken van de opdracht?
  • Wat zou je verbeteren als je meer tijd had?
Portfolio + opdracht – Vaardigheden & Kennis (40%)
  • Kwaliteit van de opdracht
  • Voorbeelden van jouw beste werk
  • Vaardigheden en kennis die je al hebt (inclusief vooropleiding)

 

Toelating & aanmelding

Wanneer ben ik toelaatbaar?

Met een havo- of vwo-diploma met het juiste profiel of een mbo-4 diploma ben je toelaatbaar tot de hbo-opleiding Creative Media and Game Technologies. Voldoe je niet aan deze voorwaarden? Bekijk dan welke mogelijkheden er voor jou zijn. 

Informatie over toelatingsvoorwaarden

 

Wat kost deze studie?

Voor het collegejaar 2025-2026 is het collegegeld+ €3.250. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor software, excursies, etc.

Informatie over studiekosten

 

Hoe kan ik mij aanmelden?

Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Dit is een selectie-opleiding, wat betekent dat er ieder jaar slechts 220 studenten worden toegelaten (verdeeld over de 4 Games studierichtingen).  Lees meer over de aanmeld- en selectieprocedure.

Meer info over aanmelden

 

Ik sla een brug tussen verschillende disciplines

De richting Design & Production richt zich op het ontwikkelen van games die de spelers de leukste ervaring bieden. Ik heb voor deze richting gekozen omdat ik gemakkelijk een brug kan slaan tussen de verschillende disciplines. Hoewel visual arts niet mijn sterkste kant is, kan ik heel gemakkelijk de technische haalbaarheid en de waarde voor spelers overbrengen wanneer ik samenwerk met studenten uit andere richtingen, zoals visual arts.

Bij de inschrijving voor deze opleiding moet je een game maken met een game engine zoals Unreal Engine. Als hobbyist had ik al enige ervaring met deze game engine, wat handig was. Ook gaf deze intake-opdracht mij een goed inzicht in het game-bouwproces.

Ik geniet van mijn studie bij BUas. De werken in een gesimuleerde gamestudio en werken samen met andere studenten en onze docenten. We ontwikkelen hard skills zoals efficiënt gebruik van de game-engine, maar ook soft skills zoals communicatie met anderen, om het beste resultaat te bereiken.

Hidde

Derdejaars student