Creative Business

Bachelor
4 jaar
Voltijd
Engels

In deze Engelstalige opleiding ontdek je alles over radio, televisie, magazines, online platforms, virtual reality, evenementen, buitenreclame, online marketing, database marketing en meer. Tijdens je studie werk je in ons leerbedrijf en krijg je verschillende mogelijkheden om naar het buitenland te gaan.  

Tijdens de opleiding Creative Business leer je vraagstukken oplossen zoals: "Hoe creëer je effectieve mediacampagnes?" en "Wat is de impact van nieuwe technologieën op mediaconsumptie?" Je krijgt de kans om te werken aan echte projecten en je skills te ontwikkelen in een dynamische en internationale omgeving. Kies voor Creative Business en zet de eerste stap naar een carrière in de mediawereld! 

Studiekeuzeactiviteiten

Live op de campus rondlopen is de beste manier om BUas écht te ervaren. Meld je aan voor een van de aankomende activiteiten. 

Wat is Creative Business?

Maak kennis met de bachelor Creative Business

Ontdek de hbo-opleiding Creative Business in een interactieve story. Swipe door het programma, zie wat je later kunt worden en doe de quiz om te kijken of deze studie bij jou past!
 

 

 

Bekijk de interactieve story

Opbouw van de studie

Jaar 1

In het studieprogramma komt onderstaande samen: 

  • Management van verschillende media-disciplines (Creative Business) 
  • Focus op media-trends en innovaties 
  • Integratie van verschillende theorieën 
  • Praktische, hands-on leerstijl 
  • Nauwe samenwerking met het werkveld 
  • Leren in dynamische, internationale groepen 
  • Ontwikkeling van sociale en professionele skills 

Het resultaat is een ‘project-based’ curriculum waarin je als student ervaring opdoet in de volle breedte van het vakgebied en waarin de theorie zichtbaar terugkomt in de praktijkonderdelen. 

Hieronder leggen we uit wat je in elk jaar kunt verwachten. 

Het eerste jaar legt de basis. Je leert de werkwijze en basiskennis in vier blokken. Elk blok combineert theorie en praktijk via projecten. In het eerste blok ontdek je verschillende medialandschappen. In de volgende blokken verdiep je je verder in deze landschappen 

Voorbeelden van de studie onderwerpen in het eerste jaar zijn: 

  • Storytelling (wat is het en wat kun je ermee?) 
  • Media tools (hoe werken bepaalde programma’s zoals Adobe Creative Cloud en wat kun je ermee? 
  • Marketing & Communication (de basis) 
  • Research (hoe kom je aan de juiste informatie en hoe gebruik je dit om je idee te verbeteren?) 
  • Professionele ontwikkeling (hoe leer je kritisch nadenken, evalueren, jezelf verbeteren, werken met verschillende belanghebbenden in internationale groepen) 
  • Mediamanagement (het managen van het gehele productieproces, van het creëren en ontwikkelen van een idee tot het maken van een digitaal product, en het uitzetten hiervan) 
  • Communicatie (leren hoe je een idee effectief kunt communiceren en presenteren) 

 

Meer weten? Bekijk de videopresentatie

Jaar 2, 3 en 4

Na jaar 1 begint de postpropedeuse fase. Hieronder lees je meer over de inhoud per jaar.

Jaar 2

Het tweede jaar is voor verdieping. Je gaat dieper in op jaar 1 en focust meer op het leerproces. Je werkt aan groeps- en individuele projecten en neemt rollen aan zoals producer of marketeer. Na elk blok wissel je van rol om alle facetten van de industrie te ervaren. 

Dit jaar leer je hoe je ideeën ontwikkelt, uitvoert met de juiste technieken, en hoe je ze bij het juiste publiek krijgt. Het is een managementopleiding, dus je leert ook over organisatie en commercie. Hoe rond je een project op tijd en binnen budget af? Hoe stuur je mensen aan en ga je om met verschillende (creatieve) inzichten? 

In het tweede jaar werk je aan verschillende projecten: 

  • Innovatie project  
  • Entertainment project  
  • Impact project  
  • Internationaal en intercultureel project  
  • Individueel project voor je portfolio 

Jaar 3 & 4

In jaar 3 kies je je eigen studieroute. Je kunt een stage, uitwisseling of minor doen, of een half jaar op de campus aan je eigen project werken. Een stage is verplicht, maar je bepaalt zelf wanneer je die doet. 

In de eerste twee blokken van jaar 4 volg je een programma op de campus. Daarna begin je aan je afstudeerfase (Capstone). 

Op de campus werk je aan je eigen project onder begeleiding van docenten. Dit project bereidt je voor op je afstuderen. Je bepaalt samen met je groep de inhoud en richting. Naast je project word je klaargestoomd voor het afstuderen, zodat je je studie kunt afronden met je eigen mediaproductie. In je Capstone-project komt alles samen. Je werkt individueel aan een opdracht voor een bedrijf naar keuze, zoals een bedrijfsfilm of marketingstrategie. 

Stage

In het derde jaar loop je 20 weken stage. Je doet praktijkervaring op en ontdekt wat bij je past. Dankzij het (inter)nationale netwerk van de opleiding kun je kiezen uit veel leerzame stageplekken in zowel binnen- als buitenland. Je kunt dit netwerk gebruiken of zelf een stage zoeken. Het team student affairs en het work placement office helpen je daarbij. 

Uitwisseling

Een tijdje studeren in het buitenland bied je de gelegenheid om je grenzen te verleggen, zowel letterlijk als figuurlijk. Je vergroot je internationale netwerk, je leert een andere taal en krijgt meer inzicht in interculturele verschillen (en overeenkomsten!). Breda University of Applied Sciences heeft contact met tal van universiteiten, verspreid over de hele wereld, waar je als uitwisselingsstudent terecht kunt.  

Onze partneruniversiteiten:  

  • Bournemouth University (UK)  
  • Northern Arizona University (Flagstaff, USA)  
  • Hanyang University (Seoul, Zuid-Korea)  
  • London School of Public Relations (Jakarta, Indonesië)  
  • Ehrvervaskademiet Lillebaelt (Denemarken)  
  • University of Vic (Spanje)  
  • Bilkent University (Ankara, Turkije)  
  • Bilgi University (Istanbul, Turkije)  
  • Westerdals (Oslo, Noorwegen)  
Minoren

Tijdens een minor kun je zelf kiezen of je dieper wilt ingaan op je huidige vakgebied of juist je horizon wilt verbreden in een ander onderwerp. Je kunt ervoor kiezen om een minor bij BUas te volgen. Bekijk hier alle minoren die BUas aanbiedt. Je kunt ook een minor kiezen bij een andere hogeschool in Nederland of om naar het buitenland te gaan. 

Pre-master

We bieden alle studenten de kans om in het laatste studiejaar de wetenschappelijke pre-master Strategic Business Management and Marketing (SBM) te volgen. Met deze pre-master heb je direct toegang tot Master of Science programma’s in business gerelateerde studies bij onze universitaire partners, zoals de universiteit van Amsterdam, Maastricht, Tilburg, Brussel (B) of Warwick (UK). Na deze pre-master heb je ook direct toegang tot onze wo-master Leisure and Tourism Studies. Zo kun je in 5 jaar een wo-master halen en na een 3-jarig traject zelfs in 4 jaar!  

Studiemethode

In de opleiding Creative Business leer je alle ins en outs van het internationale medialandschap van docenten die veel actuele ervaring hebben in het vakgebied. Door te werken aan opdrachten, meestal voor echte opdrachtgevers in het werkveld, ontdek je de wereld van Creative Business.

Studiebelasting en coaching

Gemiddeld heb je 20 tot 30 uur contacturen per week. De rest van de week besteed je aan zelfstudie.

Een typische week

Je vindt hieronder een typische week in het leven van een student. Let op: het rooster kan per week verschillen, onderstaand geeft slechts een indicatie.  

Maandag:  

  • 09:00-12:00 – Workshops en colleges afhankelijk van je voortgang in het project. Denk hierbij aan workshops zoals scriptschrijven, marketing, productietechnieken.  
  • 12:00-13:00 - Lunch 
  • 13:00–17:00 – Werken aan je project(en) in het Media Lab 

Dinsdag:  

  • 09:00-12:00 – Workshops en colleges afhankelijk van je voortgang in het project. Denk hierbij aan workshops zoals management, concepten en ideeën genereren, financieel management. 
  • 12:00-13:00 - Lunch 
  • 13:00–17:00 – Zelfstudie 

Woensdag:  

  • 09:00-12:00 – Workshops en colleges afhankelijk van je voortgang in het project. Denk hierbij aan workshops zoals ethiek, onderzoekstechnieken, projectmanagement. 
  • 12:00-13:00 - Lunch 
  • 13:00–17:00 – Werken aan je project(en) in het Media Lab 

Donderdag:  

  • 09:00 – 12:00 - Zelfstudie  
  • 12:00 – 13:00 – Lunch  
  • 13:30 – 15:00 – Werken aan je project(en) in het Media Lab 

Vrijdag:  

  • 09:00-12:00 – Workshops en colleges afhankelijk van je voortgang in het project. Denk hierbij aan workshops zoals communicatie, social media, Adobe Creative Cloud. 
  • 12:00-13:00 - Lunch 
  • 13:00–17:00 – Werken aan je project(en) in het Media Lab 

Studiecoaching
Je neemt de regie over je eigen ontwikkeling tijdens je studie. Het programma is hierop ingericht. Je kunt je eigen pad volgen en je leiderschapsskills trainen. Een studiecoach begeleidt je en bij projecten krijg je altijd een briefing en een deskundige begeleider om je te helpen.

Studentenwelzijn 
BUas stimuleert en helpt je om het beste uit jezelf te halen, wat de omstandigheden ook zijn. Misschien ben je chronisch ziek, zorg je voor familie, doe je aan topsport of combineer je je studie met een eigen bedrijf? Onze studiecoaches, studentendecanen en studentpsychologen helpen je graag bij eventuele struggles. Heb je extra ondersteuning of begeleiding nodig? Of extra faciliteiten? Kijk dan hier voor de mogelijkheden. 

 

Excursies en studiereizen

Tijdens je studie is het mogelijk om naar het buitenland te gaan voor een excursie of een Blended Intensive Programme (BIP). BIP is een kort, innovatief programma waarbij je samenwerkt met studenten van andere universiteiten uit verschillende landen.
 

Studietraject na vwo, mbo-hbo traject na havo

vwo

Als vwo’er kun je je hbo-bachelor in Creative Business in 3 jaar halen. Dat scheelt je een jaar tijd en collegegeld! Check hier of je in aanmerking komt voor het driejarige programma voor vwo’ers. Het aanbevolen profiel is E+M. Heb je een ander profiel, dan kun je alsnog in aanmerking komen, maar dan zul je door zelfstudie het vereiste niveau moeten behalen.

Hoe ziet het driejarig traject voor vwo’ers eruit?
In drie jaar tijd haal je een volledig bachelordiploma. Versneld dus. En om dat mogelijk te maken hebben we een speciaal programma gemaakt, waarin alle beroepsvaardigheden aan bod komen. In de drie jaar van je studie volg je een professioneel ontwikkeltraject waarin je je persoonlijke en professionele leiderschapsvaardigheden leert ontwikkelen.  

Jaar 1 en jaar 2
In de eerste twee jaar dompelen we je volledig onder in de wereld van Creative Business. Je leert alles over het internationale medialandschap. Alle studieonderdelen gaan over het creëren, produceren en vermarkten van mediaproducten.

In het Media Lab werk je in teams aan praktijkopdrachten. In het eerste jaar zijn dit opdrachten gegeven door de docenten, maar gaandeweg werk je samen met de industrie en partners aan deze opdrachten. Later in je studie krijg je de mogelijkheid om je eigen projecten te realiseren.  

Voorbeelden van de vakken die je in jaar 1 en 2 krijgt:  

  • Marketing & Communication (de basis)  
  • Production (inclusief pre-productie en post-productie van audiovisuele content)
  • Content orientation (je leert hoe je goede content kunt herkennen met behulp van Story Analysis en Digital Concept Development)

Jaar 3
In het derde en laatste jaar begin je met twee intensieve blokken op de campus. Hierin bereid je je voor op je afstuderen (Capstone) en werk je aan je eigen project met je groep, onder begeleiding van docenten. Daarna start je met je Capstone-project bij een bedrijf, wat je afstudeeropdracht is in de vorm van een stage of een project. 

Meer weten over het driejarige traject voor vwo’ers? 
Stuur ons dan een mail via [email protected]

hbo of wo

Als je al een propedeuse hebt gehaald aan een andere Nederlandse Creative Business opleiding (met hetzelfde CROHO nummer 35516) kun je deze studie in 3 jaar doen. Daarna heb je toegang tot de hbo-masteropleidingen van BUas. 

mhbo traject na havo  

Ben jij bijna klaar met de havo maar twijfel je over een directe overstap naar het hbo? Dan hebben wij een oplossing voor je: een mhbo-traject. BUas biedt samen met De Rooi Pannen een traject aan waarmee je in vijf jaar een mbo-diploma (niveau 4) én een hbo-diploma behaalt in het vakgebied dat jij leuk vindt!

Denk je aan een vervolgopleiding in toerisme, de media of de evenementenbranche, denk dan eens aan deze mogelijkheid: Mhbo Tourism | Leisure | Creative Business

Je volgt deze niveau 4-opleiding versneld bij De Rooi Pannen in Tilburg of Breda. Na 2 jaar haal je je mbo-diploma en heb je de keuze uit drie hbo-opleidingen bij BUas. Hier stroom je in het tweede jaar in:  

  • hbo bachelor Creative Business 
  • hbo bachelor Leisure & Events Management   
  • hbo bachelor Tourism Management

Je hebt dus iets meer tijd om jouw talent te ontdekken: je kiest je hbo-opleiding pas na 2 jaar.

Lees hier hoe het maatwerktraject voor havisten werkt



Ondernemerschap

Bij BUas word je opgeleid tot ondernemende professional. In al onze hbo-bacheloropleidingen krijg je de ruimte om je ondernemersvaardigheden te ontwikkelen. Naast je studie kan je bovendien aansluiten bij BUas Startup Support, BUSS. BUSS organiseert (netwerk)evenementen en verbindt startende student ondernemers, er is zelfs de mogelijkheid om begeleiding van een eigen startup coach aan te vragen.

Ook kun je binnen BUas afstuderen met je eigen bedrijf! Elke academie biedt deze mogelijkheid, er kan wel een selectie proces van toepassing zijn. Misschien heb je tegen die tijd al een bedrijfje dat omzet draait of misschien heb je plannen? Laat je helpen door BUas Startup Support. 

Lees meer over het opzetten van je eigen onderneming.

Wat deze opleiding uniek maakt

Ontdek Creative Business binnen 15 minuten

Weten wat je kunt verwachten van een opleiding? Docenten en studenten geven je binnen 15 min. een duidelijk beeld van:

  • Het curriculum en de vakken die je gaat volgen
  • Bedrijfsopdrachten en praktijkvoorbeelden uit het werkveld
  • Wat je na je studie kunt worden

Bekijk de hele video

Toelating & aanmelding

Wanneer ben ik toelaatbaar?

Met een havo- of vwo-diploma met het juiste profiel of een mbo-4 diploma ben je toelaatbaar tot de hbo-opleiding Creative Business. Voldoe je niet aan deze voorwaarden? Bekijk dan welke mogelijkheden er voor jou zijn. 

Informatie over toelatingsvoorwaarden 


Wat kost deze studie?

Voor het collegejaar 2025-2026 is het collegegeld+ €3.250. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor software, excursies, etc.

Informatie over studiekosten


Hoe kan ik mij aanmelden?

Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Dit is een selectie-opleiding, wat betekent dat er ieder jaar slechts 180 studenten worden toegelaten. 

Meer info over aanmelden

 

Ik vind het een fijn idee om de wereld aan mijn voeten te hebben

Ik heb voor BUas gekozen om het persoonlijke en internationale aspect van de school. Ik spar regelmatig met docenten en vind het een fijn idee om de wereld aan mijn voeten te hebben. Media heeft altijd mijn interesse gehad en sinds ik les heb gehad in marketing vind ik dat ook erg tof.  Ben je er nog niet uit welke studie bij je past? Ik help je graag op Your Road to BUas 

Benthe

Student Creative Business

Ik kreeg de kans om te groeien en nieuwe dingen te leren

Ik heb mijn stage gedaan bij Red Agency – een public relations en social media bureau – in Sydney, Australië. Als stagiaire bij het social media team heb ik algemene ondersteuning gegeven aan het hele team. Daarnaast heb ik me beziggehouden met community management, content creatie en planning en concurrentie onderzoek. Red Agency heeft me de kans gegeven om te groeien en om nieuwe dingen te leren – en die kans heb ik met beide handen gegrepen!

Maxime

Afgestudeerd | Werkt nu als Social Media Manager bij Fraimworks

Nina-Saunders_CB

Studenten inspireren geeft energie

Het leukste vak om les in te geven vind ik ‘scenario schrijven’. Ik krijg er energie van als ik studenten kan inspireren om diep te graven en zo hun eigen waarden en stemgeluid als schrijver te vinden. Op die manier kunnen zij onvertelde verhalen boven water halen. Het voelt voor mij echt magisch als ik zie hoe zij zelf bevlogen raken en heel doelgericht een verhaal vertellen. En vervolgens zien hoe die verhalen zich gaandeweg transformeren, op weg naar het witte doek, dat geeft echt voldoening!

Nina Saunders

Docent Creative Business

Wat kan je doen na de opleiding?

Volgens Dylan Boet weet je in de mediawereld nooit wat er op je pad komt.

Na het afronden van je studie kun je 'achter de schermen' werken bij productiemaatschappijen, entertainmentbureaus, internetproviders, televisie- en radiostations en de marketingafdelingen van grote bedrijven waar je aan de slag kunt als mediaplanner, project-, content- of marketingmanager, communicatie adviseur of producent.

Meer informatie over na je opleiding