Digital Media Concepts

LectorMarnix S. van Gisbergen, PhD
Onderzoeksonderwerp: Meeslepende mediaconcepten (VR, AR, MR)

Contact

Omdat mediabegrotingen geen gelijke tred houden met de opkomst van nieuwe digitale media, zoals Virtual en Augmented Reality, is het belangrijk maar ook moeilijk voor organisaties om de juiste strategische keuzes te maken om de doelgroep te bereiken en aan te spreken.  

Het lectoraat Digital Media Concepts helpt organisaties nieuwe meeslepende mediastrategieën en content (VR, AR, MR) te creëren en uit te proberen. Wij geloven in het belang van ‘lean onderzoek’ (testen tijdens het creëren) en gebruiken ‘mediacontext’ als het hoofdkader bij het ontwerpen van onze R&D-programma’s.  

Dit lectoraat richt zich op het begrijpen van de toegevoegde waarde van Virtual, Augmented en Mixed Reality media, in vergelijking met traditionele media. Wij ontwikkelen concepten en meten effecten binnen mediacontexten. Op die manier bieden we een kader aan de hand waarvan organisaties meeslepende mediaconcepten en -strategieën kunnen creëren die ontworpen zijn om een publiek aan te trekken en te bereiken dat al dan niet beweegt op verschillende mediaplatforms. Het lectoraat is gebaseerd op drie hoofddoelen: 

  • Ontwikkelen en testen van de effecten van realisme in Virtual Reality op beleving en gedrag 
  • Begrijpen van de rol van Virtual Reality in een mediacontext 
  • Verkennen hoe we Virtual Reality kunnen verbinden met andere media (transmedia) 

De R&D-benadering: 

  1. Kracht van vergelijking: we voeren veel experimenten uit waarin we belevingen en gedrag vergelijken in ‘virtual’ en ‘real’ werelden, tussen nieuwe en traditionele media. De hoofdgedachte hierachter is dat meeslepende media publiek bereiken in de context van traditionele media.  
  2. Kracht van observatie: meeslepende media bieden de middelen om gedrag tijdens de eigenlijke beleving te observeren. We werken nauw samen met de Experience Lab (lectoraten Storytelling en Leisure and Tourism Experiences), en gebruiken nieuwe technologieën, zoals eye tracking (in echte en in VR-omgevingen) en biometrische metingen (bijv. huidgeleiding, hartslag, en EEG) tijdens mediabelevingen.   

De benadering van Conceptcreatie: 

  1. Digital Enhanced Realities zijn ontworpen en ontwikkeld in ons Cradle R&D Lab met  (internationale) media- en game-experts en studenten. 
  2. Geavanceerde productietechnologieën worden gebruikt, zoals de innovatieve Virtual Production en Photogrammetry Studio, om virtuele werelden en mensen te creëren. 

Zij werken nauw samen met de lectoraten Creative and Entertainment Games en Serious Games, Innovation & Society en partners zoals de Chronosphere, die toegang bieden tot een van de weinige Volumetric Videostudio’s ter wereld. 

Het R&D-team bestaat uit: 

  • Marnix van Gisbergen 
  • Shima Rezaei 
  • Miruna Doicaru 
  • Fabio Campos 
  • Michelle Kovacs 
  • Raphael Velt 
  • Qiqi Zhou 
  • Alexandra Sierra 
  • Carlos Santos 
  • Wilco Boode 
  • Joey Relouw 
  • Kevin Hutchinson