Creative and Entertainment Games

Lector: Mata Haggis-Burridge
Onderzoeksonderwerp: content, creatie, en culturele context van artistieke / amusementsvideogames.

Contact

Het lectoraat Creative and Entertainment Games van Breda University of Applied Sciences wil kennis genereren met, en voor, onderwijs en de ontwikkelingsindustrie van videogames. 

Om dit te doen verbindt het lectoraat zich aan de bachelor- en masteropleidingen van BUas (respectievelijk Creative Media and Game Technologies en Master Game Technology), doet origineel onderzoek, adviseert de industrie, en neemt deel aan lokale, nationale en internationale beleidsnetwerken, en congressen van de sector. 

Er zijn drie belangrijke onderzoeksgebieden: 

  • De inhoud van games – Wat bevatten games? Alles onderzoeken, van graphics en gameplay tot de ingebedde ideologieën van gamewerelden. 
  • De creatie van games – Welke technologieën, teamdynamica, en andere factoren beïnvloeden het succes en de kwaliteit van games? 
  • De culturele context van games – Hoe werken games samen met communities van spelers en niet-spelers? Op welke manieren werken videogames in het voordeel en/of het nadeel van de samenleving? 

Er zijn drie lenzen die het vaakst gebruikt worden bij het bestuderen van deze gebieden: 

  • Verhaalontwerp en storytelling in videogames 
  • ‘World readability’ – gebruikersinterface, beleving, en de theorie en praktijk van niveauontwerp 
  • Diversiteit en inclusie, gedreven door intersectorale invalshoeken. 

De artistieke en amusementsaspecten van de videogame-industrie zijn kritisch onderbelicht in vergelijking met ‘serious’/toegepaste videogames. Als er al onderzoek is gedaan, wordt dit vaak intern bij bedrijven gedaan, weerspiegelen de steekproeven niet de reikwijdte van de industrie of is de methodologie moeilijk toe te passen in ateliers. Het doel van het lectoraat is om vooruitgang te boeken bij het aanpakken van deze problemen en om kennis en expertise voor studenten, docenten en ontwikkelaars te creëren. 

Als langetermijndoel wil het lectoraat beleid verbeteren voor creatieve en amusementsgames door een voorvechter te zijn van de intrinsieke waarde die amusement aan ons leven geeft: iedereen de tijd geven om te spelen, en toegang tot amusement moet gezien worden als een maatstaf voor een gezonde en evenwichtige samenleving. 

Dit lectoraat is nauw verbonden met de lectoraten Serious Games, Innovation and Society en Digital Media Concepts.