Omdat mensen steeds meer interactie hebben binnen Digital Realities, kunnen we door inzicht in hun potentieel bijdragen aan het gebruik van deze Digital Realities voor beter bestuur en beheer bij het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen.
Bij BUas lopen we voorop in het verkennen van Digital Realities, die technologieën als Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en andere interactieve technologieën omvatten. Deze ontwikkelingen transformeren verschillende sectoren, waaronder leisure, toerisme, evenementen, logistiek en gezondheid.
Onderzoek naar & ontwerp van Digital Realities
Digital Realities bevatten verschillende technologieën die onze perceptie van de wereld verbeteren door digitale en fysieke belevingen te vermengen. We richten ons op het creëren, gebruiken, en beleven van Digital Realities op manieren die zinvol, betekenisvol en verantwoordelijk zijn. Dit omvat het ontwikkelen van slimme tools, methodologieën en fieldlabs voor effectief en efficiënt ontwerp en productie.
Het onderzoeksprogramma wil bijdragen aan de wereldwijde discussie over de digitale samenleving vanuit het perspectief van geavanceerde game- en mediatechnologieën. Digital Realities bestaan uit intelligente, interactieve en meeslepende digitale omgevingen die naadloos amusements- of serieuze ontwerpbenaderingen, data, AI/machine learning, en/of simulaties met visualisaties integreren.
Maatschappelijke uitdagingen
Digital Realities zijn cruciaal in het onderhouden en innoveren van maatschappelijke verbanden en de bedrijfsvoering. De coronapandemie heeft dit belang verder benadrukt. Maar er is nog steeds behoefte aan betere concepten, tools, en methoden om het potentieel van Digital Realities te benutten. Onze uitdaging is om Digital Realities in verschillende sectoren te integreren en ervoor te zorgen dat innovaties op een gebied naar andere gebieden kunnen worden overgebracht en hergebruikt.
Voorbeelden van ontwrichtende innovaties in Digital Realities zijn te zien in vele BUas-domeinen, ondermeer in digitale mensen in de amusements- en dienstensector; virtuele musea en muziekfestivals in de leisure-, leer- en cultuurdomeinen; en digitale tweelingen in de domeinen besluitvorming en ruimtelijke ordening, bijv. maritieme ruimtelijke ordening, stadsplanning en logistiek.
Onderzoeksdoelen en -vragen binnen het thema Digital Realities
Onze primaire onderzoeksdoelen zijn onder andere:
- Ontwikkelen van sectoroverschrijdende theorieën en concepten voor Digital Realities.
- Ontwerpen en engineering van Digital Realities met gemeenschappelijke benaderingen en slimme tools.
- Verbeteren van gebruikersinteractie in Digital Realities door innovatieve methoden en tools.
- Het meten en evalueren van Digital Realities-belevingen om ervoor te zorgen dat ze effectief zijn en vergelijkbaar met echte gebeurtenissen.
- Zich richten op ethische en maatschappelijke gevolgen van Digital Realities.
Enkele van onze belangrijkste onderzoeksvragen zijn:
- Concepten en theorieën: Wat zijn Digital Realities? Hoe kunnen ze geconceptualiseerd en bestudeerd worden, wat leidt tot betere definities, taxonomieën en methoden?
- Ontwerp en engineering: Hoe worden Digital Realities ontworpen, en hoe kunnen ze profiteren van gemeenschappelijke benaderingen en slimme tools? Welke (game)architecturen zijn nodig om Digital Reality-producten en diensten kosteneffectiever te leveren in verschillende sectoren?
- Gebruiken van cases en gebruikersinteractie: Hoe kunnen we effectief en efficiënt zeer natuurgetrouwe interactie tussen mensen of met virtuele mensen genereren?
- Meting en evaluatie: Hoe observeren wij interactie, en hoe vergelijken we deze interactie met real-life evenementen?
- Ethiek en maatschappelijke impact: Hoe dragen Digital Realities bij aan leren of interorganisatorische en systeemprestatie, en hoe kan dit worden gemeten?
- Hoe ontstaan innovatie-ecosystemen rondom Digital Realities, en hoe werken die? Welke lessen kunnen we hieruit trekken wat betreft hun succes?
Conclusie
Het onderzoek dat BUas doet naar Digital Realities is gericht op het creëren van hoogwaardige, duurzame digitale belevingen die het welzijn en de sociale inclusie bevorderen. Door kennis uit verschillende domeinen te integreren, willen wij innovatieve oplossingen ontwikkelen die een positieve impact hebben op de samenleving.