Artificial Intelligence is een van de twee transversale onderzoeksthema’s van BUas, naast Duurzaamheidstransities. BUas wil AI benutten als een transformatief hulpmiddel - zonder de ethische gevolgen uit het oog te verliezen - om zinvolle resultaten te bereiken.
BUas integreert AI in het onderzoek met een focus op onderwijsdoelen en behoeften vanuit de industrie. Dit omvat ethische overwegingen, culturele input en duurzaamheidsinspanningen. Het doel is om ervoor te zorgen dat onderzoeksinitiatieven academisch streng, maatschappelijk verantwoord en wereldwijd relevant zijn.
Integratie van AI in onderzoek en innovatie
Bij BUas is onze benadering van AI in onderzoek en innovatie om een nauwe band met onderwijs te behouden, en tegelijkertijd open te staan voor verschillende ontwikkelingen, waaronder ethische zorgen, culturele input en inspanningen op het gebied van duurzaamheid op wereldwijde schaal. Wij zorgen ervoor dat onze onderzoeksinitiatieven niet alleen academisch streng zijn, maar ook maatschappelijk verantwoord en wereldwijd relevant, zodat ze aanzienlijk bijdragen aan de vooruitgang van zowel de academische wereld als de industrie.
Onderzoek en innovatie zijn nauw verbonden met onze onderwijsdoelstellingen en sluiten specifiek aan bij onze leerresultaten. Dit stelt ons in staat om nieuwe kennis en vaardigheden te benutten en een bijdrage te leveren aan de industrie met nieuwe producten, systemen of ondernemende initiatieven.
Ethische overwegingen niet uit het oog verliezen
Op het gebied van AI-ethiek moet een groot aantal principes in overweging genomen worden. Hoewel al deze principes over het algemeen als essentieel worden beschouwd, is het van het grootste belang om zorgvuldig de belangrijkste aandachtspunten te selecteren en er duidelijke definities voor op te stellen. Deze principes vormen ethiek en duurzaamheid ‘door ontwerp’, en vormen de basis van een ethische benadering van AI. Voor BUas richten we ons op:
- Eerlijkheid, waarbij het gaat om het probleem van vooringenomenheid in AI.
- Menselijk handelen, wat te maken heeft met de mate van autonomie van AI en het belang van menselijke besluitvorming en verantwoording te allen tijde.
- Gelijke toegang, wat betekent dat wij als onderwijsinstelling de verantwoordelijkheid hebben om iedereen in onze community gelijke toegang te geven.
- Transparantie, waarbij het niet alleen gaat om transparantie in de besluitvorming over (het gebruik van) AI, maar ook om het waarborgen van een zekere mate van transparantie van AI-systemen om betrouwbare en privacybewuste AI te ontwikkelen.
Conclusie
In het algemeen omvatten de activiteiten van BUas op het gebied van AI een alomvattende benadering van de integratie van AI, waarbij de nadruk ligt op ethisch gebruik, een op de mens gericht ontwerp en afstemming op de behoeften van het onderwijs en de industrie.