Master Game Technology

Master
1 jaar
Voltijd
Engels

Werk jij in de game-industrie, bijvoorbeeld in game art, game design of game development, en wil je je verdiepen in game technology? Dan is de Master Game Technology iets voor jou. In deze eenjarige master werk je aan een eigen onderzoeksproject dat bijdraagt aan de ontwikkeling van (digital) game technology. 
 
Voordat je aan de master begint, schrijf je een projectvoorstel waarin je jouw onderzoeksideeën samenvat. Als 'game master' ben jij de projectleider, maar je staat er niet alleen voor. Je krijgt ondersteuning van een voorbeeldmodel en begeleiding van een ervaren mentor om je projectvoorstel uit te werken tot een volwaardig onderzoek. 

Studiekeuzeactiviteiten

Live op de campus rondlopen is de beste manier om BUas écht te ervaren. Meld je aan voor een van de aankomende activiteiten. 

Wat is de master Game Technology?

Waarom deze master bij BUas?

  • Ontwikkeld in samenwerking met Howest University of Applied Sciences en de internationale game-industrie.
  • Het internationale team van docenten zijn ervaren professionals op het gebied van game-ontwikkeling
  • Je werkt een jaar intensief aan onderzoek, waarbij jij zelf in de lead bent en individueel wordt gecoacht

De master Game Technology in beeld

Waar gaat deze master over?
Inhoud studie
Ervaringen
Bachelor vs master

Opbouw van de studie

Studie-inhoud

In het werkveld is er vraag naar afgestudeerden op masterniveau met gespecialiseerde vaardigheden in het onderzoeken en oplossen van actuele vraagstukken die te maken hebben met de inhoud, creatie en de cultuur van videogames. Zie jij het wel zitten om wetenschappelijke literatuur te bestuderen, op zoek naar manieren om praktische toepassingen te ontwikkelen? De bestaande kloof tussen wetenschappelijke theorieën en relevante toepassingen biedt hiertoe in ieder geval volop kansen. 
 
Met deze Master in Game Technology ontwikkel je de onderzoeksvaardigheden waar het werkveld naar op zoek is, en word je tegelijkertijd een expert in het door jou gekozen vakgebied, of dat nu art, design of programming is. 

Focus

De Master Game Technology focust op jouw groei op het gebied van onderzoek en ontwikkeling, met ondersteuning van partners uit het werkveld en deskundige docenten met ervaring in de game industry. Je doet kennis op over onderzoeksmethoden en ontwikkelt diepgaande inzichten in het door jou gekozen gebied van game-ontwikkeling.  

Vakbekwaamheid

Het team van de Master Game Technology bestaat uit ervaringsdeskundigen uit de industrie, opgeleid op master- of PhD-niveau. Dit zorgt niet alleen voor een praktische focus, realistische opdrachten, een groot internationaal netwerk in het werkveld, en kennis die direct toepasbaar is op moderne game-ontwikkeling, maar ook voor begeleiders die begrijpen wat ‘academische discipline’ inhoudt.  

Onderzoeksgebieden

Je eigen onderzoeksvoorstel is de basis waarop je wordt toegelaten tot deze opleiding. In dit voorstel beschrijf je het onderzoeksgebied waarin je wilt werken en je huidige vaardigheden en ervaring op dat gebied. Onderzoeksgebieden waarin onze opleiding sterk is zijn o.a. procedural content generation, deep learning, animation, graphics, rendering, development and production pipelines, enhanced board games, player experience and data.

Voorbeelden van papers

Soms is het moeilijk voor te stellen hoe je onderzoek kunt doen in jouw sector. Is onderzoek in Art wel mogelijk? Wat voor data zou een Design & Production paper opleveren? En wat zijn interessante ontwikkelingen op het gebied van Programming? 

Hieronder geven we een paar voorbeelden van papers die geschreven zijn binnen de Master Game Technology, onderverdeeld in onze drie richtingen.  
 

Visual Arts 

Design and Production

Programming

 

Het studieprogramma bestaat uit vier blokken van ieder tien weken. Aan het eind van ieder blok presenteer je jouw werk en wordt je voortgang geëvalueerd. Het werk omvat zowel een onderzoeksscriptie als de praktische ontwikkeling van artefacten waarmee je gegevens kunt verzamelen en de praktische toepassing van je onderzoek kunt bewijzen. 

Blok A: Concept (15 ECTS)
Tijdens het eerste blok baken je het onderwerp van jouw keuze verder af en formuleer je je onderzoeksvraag. Je leert ook hoe je je scriptie schrijft en hoe je een literatuurstudie aanpakt. Met dat laatste kom je te precies te weten wat er al eerder over je onderwerp is geschreven. 

Blok B: Pre-production (15 ECTS)
In het tweede blok beschrijf je je onderzoek en voer je de eerste tests uit om je proces te controleren.  

Blok C: Production (15 ECTS)
In dit blok draait alles om het uitvoeren van je onderzoek, het verzamelen van data, en het interpreteren daarvan. Je scriptie begint nu vorm te krijgen, en je krijgt inzicht in hoe je oorspronkelijke onderzoeksvraag kan worden beantwoord.  

Blok D: Release (15 ECTS)
Nu is het eindelijk tijd om de laatste hand te leggen aan je werk en je kennis met de wereld te delen door je paper te publiceren. 


Eenjarig afstudeertraject  

Je hebt een heel jaar om aan een specifiek onderwerp te werken op basis van je eigen voorstel. Natuurlijk helpen we je bij het vaststellen van een onderzoeksvraag waarmee je dat onderwerp diepgaand kunt bestuderen, en al je beoordelingen hebben betrekking op dat onderzoek en het werk dat je doet. 

Onderzoek en ontwikkeling 

Je krijgt vakken over verschillende fundamentele onderzoeks- en ontwikkelingsonderwerpen. Ook volg je vakken op het gebied van algemene onderzoeksmethodologieën, gamegerelateerd onderzoek, evenals presentatievaardigheden en het schrijven van je scriptie. In het curriculum zijn sessies ingepland voor kritische beschouwing, discussies en debatten waarin de studenten de voortgang van hun projecten presenteren en elkaars beslissingen en benaderingen onder de loep nemen.  

De rol van het werkveld

We vinden samenwerking met het werkveld erg belangrijk. De industrie wordt betrokken bij de beoordeling van je intake-opdracht, wat kan leiden tot de toewijzing van een ‘industry supervisor’. Gedurende het jaar worden professionals uit het werkveld uitgenodigd voor presentaties en postersessies. Waardevolle momenten voor feedback!

Specialisaties

Advanced Graphics Programming with Jacco Bikker 
Toegepaste wetenschappelijke benadering van realtime, fotorealistische rendering voor films en games, waardoor studenten toegang krijgen tot geavanceerd wetenschappelijk materiaal en de theorie in de praktijk kunnen toepassen met behulp van geavanceerde technische vaardigheden. 

Current Applied Research with Igor Mayer 
Serious Games for Learning and Change: Verdiep je in het ontwerp en de evaluatie van een serious game over een specifiek onderwerp, zoals brede welvaart, armoede, teaminteracties en meer. 

Virtual Humans – Real Emotions 
Technische studies, ontwerpstudies en gebruikersinteractiestudies van zeer realistische Virtuele Mensen, bijvoorbeeld in de context van het bestuderen van emoties, charismatisch leiderschap, therapie, etc. 

Digital Twins (voor de oceaan) 
Technische ontwikkeling, ontwerpstudies en gebruikersinteractiestudies van 3D-immersieve realiteiten, VR en AR voor Digital Twinning voor de oceaan.  


Meer weten? Bekijk de videopresentatie

Studiemethode

Je krijgt een individuele begeleider toegewezen die binding heeft met jouw onderzoeksgebied. Verdere ondersteuning nodig? Onze onderzoekers en specialisten op elk denkbaar relevant gebied van game-ontwikkeling staan voor je klaar!  

Gastcolleges
Tijdens de opleiding kun je gastcolleges volgen van verschillende deskundigen die je alles vertellen over bestaande en toekomstige onderzoekspraktijken in gamestudio’s en de academische wereld. Je doet dus altijd de meest actuele kennis op. Het geeft je ook de kans om je professionele netwerk op te zetten, nog voordat je zelf het werkveld ingaat.  

Je hebt ook de mogelijkheid om les te geven in de bacheloropleidingen, waarbij je je kennis deelt met onze bachelorstudenten. Een mooie bijkomstigheid is dat je onder deze studenten vaak enthousiaste deelnemers voor je eigen onderzoek kunt vinden. 

Studiebelasting & -coaching

De Master Game Technology is een eenjarige, voltijdse opleiding. De totale studiebelasting is 60 ECTS. Om je een idee te geven: 1 ECTS staat gelijk aan 28 studie-uren. 

We bieden je een kleinschalige studieomgeving, aangezien het aantal studenten in de masteropleiding beperkt is. Voor vragen over de inhoud van het programma zijn de docenten goed bereikbaar. Daarnaast is de opleidingscoördinator beschikbaar om te helpen bij dagelijkse kwesties. Als je persoonlijke problemen wilt bespreken die je leven als student kunnen beïnvloeden, kun je contact opnemen met de studentendecaan.

Een typische week

Hieronder vind je een typische week van deze studie. Let op: dit geeft slechts een indicatie en kan per week verschillen.


Maandag – dinsdag – woensdag

  • Werken in het Master Game Technology lab aan je project en overleggen met docenten voor 1-op-1 feedback.


Donderdag

  • Volle lesdag over onderzoeksonderwerpen en ontwikkel inzichten.


Vrijdag

  • Deelnemen aan de vele guilds met een focus op jouw specialisatie onderwerp. 

Hbo versus wo master

Het opleidingsniveau van beide vormen is even hoog. Zowel voor de hbo-master als voor de universitaire master is het hard werken en het aantal ECTS is hetzelfde. Toch zijn er een aantal verschillen.  

Het grootste verschil is het soort onderzoek dat je gaat doen. Een hbo-master richt zich vooral op de beroepspraktijk, waarbij een universitaire master zich richt op onderzoeksvaardigheden, theorie- en kennisontwikkeling. Dus, ben je meer praktijkgericht? Dan is het aan te raden een hbo-master te doen. Wanneer je meer theoretisch georiënteerd bent is de wo-master waarschijnlijk meer iets voor jou. 

 Meer informatie vind je hier.  

Wat deze opleiding uniek maakt

Toelating & aanmelding

Wanneer ben ik toelaatbaar? 

Je bent toelaatbaar tot de Master Game Technology als je een bachelordiploma hebt op een relevant gebied van game-ontwikkeling, zoals IT, programming, art, animation, design of production. In deze master ligt de focus op schrijven van je onderzoeksproject; daarom zijn voldoende kennis en (ontwikkelings)vaardigheden om je onderzoek te onderbouwen ook een vereiste. 

Meer informatie over toelatingsvoorwaarden 

 

Wat kost deze studie? 

In het studiejaar 2025-2026 bedraagt het wettelijk collegegeld voor masteropleidingen €2.601. Naast het collegegeld moet je rekening houden met extra kosten voor de aanschaf van studiemateriaal zoals studieboeken. 

Meer informatie over studiekosten

 

Hoe kan ik mij aanmelden?

Voldoe je aan de toelatingvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Je kunt je tot 15 augustus aanmelden, maar vanwege de zomervakantie raden we je aan dit voor 1 juli te doen. Toelating is op basis van selectie. Er kunnen maximaal 28 studenten, verdeeld over de drie richtingen, tot de opleiding worden toegelaten. 

Meer informatie over aanmelden

Ontdek of deze opleiding bij jou past

Wil je snel weten of de kleinschalige studieomgeving van deze masteropleiding iets voor jou is?

Doe de quiz en onderzoek in vijf minuten of BUas bij jou past. De quiz is Engelstalig


Doe de quiz

Werken is een constant leerproces

Mijn rol als Rendering Engineer is het leveren van geavanceerde grafische technologie die de visuals in aankomende titels verbetert, het upgraden van artistieke productie workflows en het ondersteunen van gameteams die hun titels uitbrengen .  Werken in de game industry is een constant leerproces, maar de Master Game Technology gaf me een voorsprong en was een geweldige stimulans voor het verkrijgen van de kritische kennis die nodig is om te slagen in de langdurige sollicitatieprocedures .

Diede

Afgestudeerd | Rendering Engineer bij Frostbite in Stockholm

Een geweldige basis voor wat voor baan dan ook!

Ik vond dat de masteropleiding je perspectief op de game industry verandert en je vaardigheden en kritisch denken aanscherpt. Naast het behalen van academische studiepunten die goed staan op je portfolio , stellen de vaardigheden die je ontwikkelt je in staat om betrouwbaar onderzoek te produceren en het werk van anderen kritisch te beoordelen, evenals je eigen werk. Zelfs als je niet op zoek bent naar een carrière in onderzoek, is wat je tijdens de masteropleiding leert een geweldige basis voor wat voor baan dan ook in de sector.   

Jits

Afgestudeerd | Indie Game Developer bij SkogsArt Studio

Ik leer ook veel van mijn studenten

De ervaring die ik heb opgedaan in creatief, maar ook academisch, schrijven geef ik nu door aan mijn studenten. Omdat ik zelf deze master heb gevolgd, kunnen zij ook leren van mijn aanpak. Het is best een zware onderzoeksmaster en ik vertel studenten hoe ik mij er, samen met mijn neurodivergente vrienden, doorheen heb gewerkt. Ik leer ook veel van mijn studenten. Omdat ze hun eigen interesses inbrengen, kom ik in een jaar tijd een hoop te weten over zo’n 28 verschillende onderwerpen!

Linda Effinger

Docent Narrative Innovation

Diede Apers - Rendering Engineer at  EA DICE

Wat kan je doen na de opleiding?

Als afgestudeerde kun je aan de slag als specialist in art, programming of design, en liggen er diverse functies op het gebied van onderzoek en ontwikkeling voor je open. Dit zijn geen startersfuncties en een paar jaar werkervaring binnen de game industry is essentieel. Met de masteropleiding Master Game Technology, waarin je gedegen onderzoeksvaardigheden en communicatievaardigheden ontwikkelt, kun je deze functies sneller bereiken.
 
Na je afstuderen mag je de titel Master of Science voeren. 

What makes this study programme unique