Terug

Ervaringen Sibelicious

Vier vragen aan Yentl Stuiver over haar ervaringen bij Sibelicious, het leerbedrijf van de hbo-bacheloropleiding Hotel Management.

Yentl Stuiver werkte als eerstejaarsstudent bij Sibelicious, het leerbedrijf van Hotel & Facility.

Sibelicious is meer dan een stijlvol restaurant in het monumentale voormalige klooster op de BUas campus. Het is een leerbedrijf waar studenten van Hotel & Facility ervaring opdoen in verschillende disciplines van het vak. Tweedejaarsstudenten zijn de managers in restaurant, vergaderruimten, food courts en bar. Zij sturen de eerstejaars aan die verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse gang van zaken. Zo leren zij het vak!

Hoe heeft Yentl haar tijd bij Sibelicious ervaren? Ze vertelt het aan de hand van vier vragen.

Je leert proeven en beoordelen en uiteindelijk moet je een advies kunnen geven. Dat gebruik je vervolgens als je in het restaurant werkt. De theorie staat zo heel dicht bij de praktijk en dat maakt het ontzettend leuk.

Yentl Stuiver over Sibelicious

Pleasure of the day

‘Het leuke aan werken voor Sibelicious is dat je kunt laten zien wat je hebt geleerd. Vorige week hadden we een training over verschillende soorten kaas, hoe je deze uitserveert en welke port of dessertwijn er het beste bij past. Je leert proeven en beoordelen en uiteindelijk is het de bedoeling dat je zelf een mening vormt en een advies kunt geven. Dat kun je vervolgens in het restaurant direct toepassen. De theorie staat zo heel dicht bij de praktijk en dat maakt het ontzettend leuk.’
 

Struggle

‘Ik worstel in m’n hoofd wel eens met de vraag: mag ik nu overschakelen op het Nederlands of niet? De voertaal is natuurlijk Engels, maar soms merk je dat gasten zich daar heel ongemakkelijk bij voelen en dat is natuurlijk het laatste wat je wilt. We zijn er immers voor een optimale klantbeleving. Het komt een enkele keer voor dat een gast echt geen Engels wil of kan praten. Dat lossen we dan op door er een Nederlandstalige student bij te halen. Ik vond het zelf ook best spannend om aan een Engelstalige studie te beginnen, maar een vriendin die nu in het laatste jaar zit, heeft me verzekerd dat het snel genoeg went. En ze heeft gelijk gekregen.’
 

Eye-opener

‘Toen ik hier ging studeren was het voor mij best een eye-opener dat alles hier volgens protocol gaat. Van de benadering van de gast tot het indekken van de tafel. Alles moet in detail kloppen. Ik houd daarvan, ik ben wel van de structuur en ook erg perfectionistisch. Ik vind die etiquette goed, het draagt bij aan een positieve beleving. Waar het kan, hebben we wel een eigen inbreng. Hoe we bijvoorbeeld een tafel aankleden mogen we helemaal zelf bepalen. Aan het eind van de avond maken we vanuit de keuken een rondje langs de tafels en dan merk je dat deze extra aandacht heel erg wordt gewaardeerd. Dan zie je waar je het voor doet!’
 

What about skills

‘Samenwerken en communiceren zijn belangrijke vaardigheden in het vak en daar wordt veel aandacht aan besteed. Verder zijn people skills natuurlijk onmisbaar. Je moet mensen snel op het gemak kunnen stellen en laten merken dat ze welkom zijn. Dat begint natuurlijk al bij de ontvangst in ons Visiter Centre. Ik moet zeggen dat de omgeving hier heel erg meewerkt, we hebben een prachtige locatie en een prettige community. Het is een feestje om hier een event te mogen faciliteren. Er komen veel verschillende soorten gasten en daar leer je van. In de food outlets zijn je klanten meestal studenten en docenten, in het restaurant komen vooral business partners, maar ook ouders van studenten en mensen uit de buurt. Een enkele keer is iemand ongeduldig, maar vaker zijn ze geïnteresseerd. Juist omdat mensen weten dat we nog aan het leren zijn, gaan ze vragen stellen. Soms leidt dat af van het werk, maar meestal voegt het iets toe aan mijn persoonlijke beleving en leerproces.’

Wil je meer weten over Sibelicious?

Ga naar de website van Sibelicious