Studiekeuzactiviteiten
Live op de campus rondlopen is de beste manier om BUas écht te ervaren. Meld je aan voor een van de aankomende activiteiten.
Waarom deze opleiding bij BUas?
- Groot internationaal netwerk voor stages en afstuderen
- Praktijkgerichte opleiding: 25% van de studietijd is een stage
- Optie om direct door te studeren in jaar 3 van de hbo-bachelor Tourism Management
Opbouw van de studie
Jaar 1
Jaar 1 is opgebouwd uit twaalf modules die de basis van het studieprogramma vormen. Het jaar is verdeeld in zes blokken van zes weken. Je krijgt gedurende het hele jaar coaching. Actuele vraagstukken uit de praktijk worden gekoppeld aan basisvakken zoals online ondernemen, innovatief onderzoek of het ontwerpen van een beleving.
Je werkt aan verschillende praktijkopdrachten zoals het ontwikkelen van een programma voor een duurzame city trip die je ook gedeeltelijk tijdens je studiereis gaat uitvoeren, het schrijven van een (online) tactisch marketingplan en het ontwerpen van een micro-avontuur voor een memorabele beleving in toerisme.
Ook volg je de module Professionele Houding en Vaardigheden. In deze module bieden we je een brede basis aan vaardigheden die je helpen de overgang naar het hbo makkelijker aan te kunnen. Verder besteden we aandacht aan het ontwikkelen van een professionele houding. Tijdens de werkcolleges komen diverse onderwerpen aan bod zoals communiceren, samenwerken, vergaderen, presenteren, kritisch denken, onderzoeken en leren leren. Daarnaast volg je nog de modules Nederlands en Engels.
De opleiding is Nederlandstalig, maar het is mogelijk dat je excursies of gastcolleges in het Engels volgt. Daarnaast kan een gedeelte van de gebruikte literatuur Engelstalig zijn.
Ook bezoek je een aantal steden en bedrijven en ga je op studiereis naar een Europese bestemming. Bovendien werk je aan het ontwikkelen van competenties. Dat is een mix van eigenschappen, houding en vaardigheden die je als professional inzet tijdens je werk.
Een volledige beschrijving van jaar 1 vind je in de studiegids jaar 1 (pdf).
Jaar 2
In dit jaar staat stage en afstuderen centraal. Het eerste half jaar loop je stage. Het tweede half jaar volg je een aantal verdiepende vakken in combinatie met het werken aan je afstudeeropdracht. Een volledige beschrijving van jaar 2 vind je in de studiegids jaar 2 (pdf).
- Stage
Je begint dit tweede jaar met een meeloopstage van 20 weken. Tijdens je stage doe je ervaring op in de praktijk, ontdek je wat bij je past en bereid je je voor op een functie in het toeristisch-recreatieve werkveld. De opleiding beschikt over een groot (inter)nationaal netwerk waardoor er veel keuze is in het aanbod van stages, zowel in binnen- als buitenland. Je kunt gebruikmaken van dit netwerk of zelf op zoek gaan naar een geschikte stageplaats. Je krijgt ondersteuning van het team Student Affairs in je zoektocht naar een stage. Bij een stage kun je denken aan:
- Operations en Product bij Khiri Travel Vietnam
- Product Suriname bij Better Places
- Social Media bij Delfins Beach Resort
- Concepts & Development bij Roompot
- Educatie & Beleving bij Libéma Beekse Bergen
- Touroperating bij Djoser
- Duurzaam reisgedrag bij Better Places
- Marketing & Communicatie bij Visit Brabant
- Sales bij Middenoostenreizen.com
Lees in het verhaal van Bente hoe alles wat zij tijdens haar opleiding geleerd heeft op zijn plaats viel tijdens haar stage bij Education First in Amsterdam.
- Verdiepingssemester en afstuderen
De tweede helft van dit jaar is een verdiepingssemester. Je krijgt vakken als Financieel Management, Online Consumentenonderzoek en Marketing & Communicatie. Ook krijg je nog Engels en coaching.
Daarnaast ga je aan de slag met je afstudeeropdracht. Dit bestaat uit een opdracht van een bedrijf om een nieuw of verbeterd product, dienst of organisatieproces te ontwikkelen. Je gebruikt hiervoor de Design Thinking methode. Tijdens de stage kun je bij je stagebedrijf al een opdracht werven of je kunt op zoek gaan naar een andere opdracht. Voorbeelden van opdrachten zijn:
- Op welke manier kun je social media inzetten om je klanten beter te bereiken?
- Hoe creëer je een betekenisvolle belevenis voor een bepaalde doelgroep?
Benieuwd naar een voorbeeld van een afstudeerproject? Vivianne Herder vertelt over haar ervaring met een afstudeeropdracht voor Stayokay in Soest.
Studiemethode
Tijdens je studie werk je veel samen met anderen, precies zoals dat later in je werkomgeving ook het geval is. Je werkt aan actuele vragen die op dit moment spelen in het toeristisch bedrijfsleven.
De opleiding is kleinschalig en kent een vast team docenten dat het merendeel van de lessen verzorgt. Al heel snel leer je je docenten en medestudenten kennen.
Studiebelasting en coaching
De gemiddelde studiebelasting bedraagt ongeveer 40 uur in de week, gedurende 42 weken. Hoeveel uur je echt aan het studeren bent is erg afhankelijk van de persoon en verschilt per week. Zo zijn de laatste weken van een blok en de tentamenweken voor de meeste studenten relatief druk.
In de module Persoonlijke en Professionele Ontwikkeling leer je kritisch naar jezelf te kijken en jezelf te vragen wie je bent, wat je wilt, wat je kunt, wat je doet, wat je doel is en wat je daarvoor nodig hebt. Je leert je te verplaatsen in een ander, in een andere cultuur en in andere situaties (empathisch vermogen).
Je ontwikkelt je leervermogen. Daarnaast werk je aan een kritische grondhouding, leer je om gefundeerde keuzes te maken en je aanpassings- en probleemoplossend vermogen verder te ontwikkelen. Belangrijke elementen van deze module zijn zelfsturing, zelfverantwoordelijkheid en reflectie.
Het programma bestaat uit workshops zoals personal branding en je ontdekt met de Lumina Spark methode wie je bent en wat je te bieden hebt. Je krijgt met deze methode inzicht in je persoonlijke voorkeuren, je gedrag en hoe je reageert in verschillende situaties. Je leert vanuit verschillende perspectieven te kijken naar jezelf en naar anderen. Door jezelf en anderen beter te begrijpen, zet je grote stappen richting succes.
Daarnaast heb je individuele gesprekken met je coach. Je coach begeleid je bij je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Gedurende de opleiding neem je steeds meer zelf de verantwoordelijkheid hiervoor. Je coach is je eerste aanspreekpunt bij vragen of problemen met betrekking tot de opleiding, bijvoorbeeld bij het maken van (studie)keuzes of over je studievoortgang, maar ook bij vragen of problemen van persoonlijke aard.
- Typische week
Gemiddeld heb je tussen de 12 en 15 contacturen per week. Dit zijn de momenten waarop je les hebt of uitleg krijgt van een docent. Daarnaast ben je ook bezig met zelfstudie. Dit kan zijn het voorbereiden van lessen zoals bijvoorbeeld artikelen lezen of met je groepsgenoten werken aan opdrachten. Hieronder vind je een voorbeeld van een typische week.
Maandag
13:30-14:30 Gastcollege creëren van een beleving
14:30-15:30 Hoorcollege creëren van een beleving
15:30-16:30 Hoorcollege online ondernemenDinsdag
11:00-13:00 Engels
13:00-13:30 lunch
13:30-16:00 E-LabWoensdag
9:00-10:30 werkcollege creëren van een beleving
10:30-12:30 werkcollege online ondernemen
12:30-13:00 lunch
13:30-15:30 E-LabDonderdag
Lesvrij, thuis werken aan opdrachten
Vrijdag
9:00-11:00 werken met groepsgenoten op campus
11:00-13:00 werkcollege creëren van een beleving
Excursies en studiereizen
Studiereis
Leren op locatie en internationalisering is belangrijk, zo niet onmisbaar als onderdeel van je opleiding Ad Tourism Management en super waardevol voor je eigen persoonlijke ontwikkeling.
De studiereis is onderdeel van de module Vaardighedenlab en vindt plaats op een bestemming in Europa. Je ontwikkelt hierbij een gastgerichte en dienstverlenende houding die je laat zien bij de organisatie en uitvoering van een rondleiding tijdens de studiereis.
Ook leer je je medestudenten en docenten op een andere manier kennen. Studiereis betekent ook werken in de praktijk; de bestemming en organisaties niet alleen vanuit de collegebanken zien en beleven maar ook op locatie bekijken en je geleerde vaardigheden tonen. De bestemming is elk jaar anders, vorige bestemmingen waren Wenen & Bratislava en Madrid & Salamanca.
Lees hier de studiereis ervaring van Jelmer in Madrid en Salamanca.
Excursies
Tijdens de module Introductie Toerisme organiseer je met je projectgroep een bezoek aan een middelgrote of grote stad in Nederland, waarover je ook een opdracht maakt. Bij de module Consumentengedrag ga je een dag naar Rotterdam voor een trendhunt en bij de module Ontwerpen van een Beleving ga je op zelfgekozen museumbezoek in een Nederlandse stad.
Ondernemerschap
Bij BUas word je opgeleid tot ondernemende professional. In al onze hbo-bacheloropleidingen krijg je de ruimte om je ondernemersvaardigheden te ontwikkelen. Naast je studie kan je bovendien aansluiten bij BUas Startup Support, BUSS. BUSS organiseert (netwerk)evenementen en verbindt startende student ondernemers, er is zelfs de mogelijkheid om begeleiding van een eigen startup coach aan te vragen.
Ook kun je binnen BUas afstuderen met je eigen bedrijf! Elke academie biedt deze mogelijkheid, er kan wel een selectie proces van toepassing zijn. Misschien heb je tegen die tijd al een bedrijfje dat omzet draait of misschien heb je plannen? Laat je helpen door BUas Startup Support.
Lees meer over het opzetten van je eigen onderneming.
Waarom kiezen voor een Ad?
Redenen om voor een Associate degree te kiezen kunnen zijn:
- Je wordt opgeleid tot een veelzijdige duizendpoot waarbij je de schakel bent tussen operationeel en strategisch management.
- Je weet nog niet of vier jaar studeren iets voor jou is, maar je wilt wel de optie behouden om zonder vertraging door te gaan voor je hbo-bachelordiploma.
- Je haalt in slechts 2 jaar een diploma op hbo-niveau. Ideaal als je wel wilt studeren, maar 4 jaar te lang vindt.
- Je wilt snel een baan met doorgroeimogelijkheden.
- Je hebt een aantal jaren werkervaring en je wilt je graag verder specialiseren in je beroep.
Wat deze opleiding uniek maakt
Design Platform
Voor je afstuderen ga je aan de slag met de Design Thinking methode die je gebruikt om een product of proces in een toeristisch bedrijf te verbeteren!
E-lab
Experimenteer met je digitale vaardigheden! Je ontwikkelt een mock-up voor een toeristische app, je maakt een 360˚ film, een infographic en een animatievideo.
Op studiereis
Je organiseert een rondleiding op een bestemming in Europa. Door jouw gastgerichte en dienstverlenende aanpak maak je hiervan een ultieme beleving!
Toelating & aanmelding
Wanneer ben ik toelaatbaar?
Met een havo- of vwo-diploma met het juiste profiel of een mbo-4 diploma ben je toelaatbaar tot de Ad-opleiding Ad Tourism Management. Voldoe je niet aan deze voorwaarden? Bekijk dan welke mogelijkheden er voor jou zijn.
Informatie over toelatingsvoorwaarden
Wat kost deze studie?
Voor het collegejaar 2025-2026 is het collegegeld €2.601. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor boeken, excursies, etc.
Hoe kan ik mij aanmelden?
Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Doe je dit voor 1 mei dan kan je zeker beginnen met deze studie.
Ontdek of deze opleiding bij jou past
Wil je snel weten of onze kleinschalige studieomgeving iets is voor jou? Doe de test en binnen vijf minuten weet je of BUas bij jou past. (De quiz is Engelstalig).
Ik begeleid nu zelf een stagiair
Ik ken de meeste studenten bij naam
Precies wat ik nodig had
Wat kan je doen na de opleiding?
Met een Associate degree, een erkende graad op hbo-niveau, kun je snel aan de slag in de toeristische sector. Bijvoorbeeld als specialist bij een touroperator, coördinator duurzaamheid bij een vakantiepark of in een assistent-managementfunctie.
Of je kunt verder studeren om een hbo bachelordiploma te halen.
Meer informatie over na je opleiding
Studeren bij BUas
Hoe is het om bij BUas te studeren? Hoe ziet de campus eruit en wat is er allemaal te doen? Is Breda eigenlijk een beetje een leuke studentenstad?
Hulp bij je studiekeuze
Weet je al precies wat je wil studeren of heb nog helemaal geen idee? Ontdek, vergelijk en kies jouw hbo-, wo- of masteropleiding bij BUas.