Associate degree Tourism Management

Associate degree
2 jaar
Voltijd
Nederlands

Duik in de wereld van reizen, recreatie en gastvrijheid met de tweejarige hbo-opleiding Tourism Management. Of je nu droomt van het creëren van onvergetelijke ervaringen voor gasten of je wilt meedenken over de toekomst van toerisme, deze opleiding biedt jou de kennis en vaardigheden die je nodig hebt. 

Deze praktijkgerichte opleiding bereidt je voor op een rol als verbinder tussen uitvoering en management in de toeristisch-recreatieve sector. Krijg je de smaak van studeren te pakken? Geen zorgen! Na het afronden van deze opleiding kun je direct doorstromen naar het derde jaar van de vierjarige bacheloropleiding Tourism Management. Zo behaal je alsnog in vier jaar tijd je bachelor en ben je voorbereid op een uitdagende carrière in de toeristische sector. 

Studiekeuzeactiviteiten

Live op de campus rondlopen is de beste manier om BUas écht te ervaren. Meld je aan voor een van de aankomende activiteiten. 

Wat leer je bij deze opleiding?

Waarom deze opleiding bij BUas?

  • Groot internationaal netwerk voor stages en afstuderen
  • Praktijkgerichte opleiding: 25% van de studietijd is een stage
  • Optie om direct door te studeren in jaar 3 van de hbo-bachelor Tourism Management

Ad Tourism Management in beeld

Inhoud studie

Stages en studietrips

Introductieweek

Favoriet op de campus

Opbouw van de studie

Jaar 1

Jaar 1 is opgebouwd uit 4 blokken van 9 weken die de basis van het studieprogramma vormen. Je start in blok 1 met een introductie waarbij je kennismaakt met het dynamische werkveld van Travel, Leisure en Hospitality. 
 
Je werkt ieder blok aan een project van echte opdrachtgevers en maakt zo kennis met verschillende praktijkopdrachten. Voorbeelden zijn: het ontwikkelen van een programma voor een duurzame city trip, het schrijven van een (online) tactisch marketingplan voor een vakantiepark en het ontwerpen van een micro-avontuur voor een memorabele beleving in toerisme.  
 
Tijdens de projecten ontwikkel je diverse vaardigheden en competenties zoals communiceren, samenwerken, presenteren, georganiseerd werken en kritisch en innovatief denken. Je leert ook oplossingsgericht naar opdrachten kijken, waardoor je probleemoplossend vermogen versterkt wordt. 
 
Bepaal jouw studieroute 
Vanaf blok 2 bepaal jij zelf jouw studieroute. Kies voor projecten in het thema van Travel & Tourism of Leisure & Recreation. Na ieder blok mag je van thema wisselen.  

Gedurende de opleiding werk je aan een brede basis van vaardigheden om op hbo-niveau te kunnen werken en denken. Daarnaast besteden we aandacht aan het ontwikkelen van een professionele houding en gastvrijheidsvaardigheden. 
 
Nederlandstalig 
De opleiding is Nederlandstalig, maar het is mogelijk dat je excursies of gastcolleges in het Engels volgt. Daarnaast kan een gedeelte van de gebruikte literatuur Engelstalig zijn.  

 

Meer weten? Bekijk de videopresentatie

Jaar 2

Naast een project blok van 9 weken staan in dit jaar een stage en het afstuderen centraal. Je loopt 3 blokken stage en gaat in een Learning Community aan de slag met een innovatieve afstudeeropdracht aan de hand van de Design Thinking methode. Voor je afstudeerstage mag je ook naar het buitenland.  

Stage

Je begint dit tweede jaar met een meeloopstage van 20 weken. Tijdens je stage doe je ervaring op in de praktijk, ontdek je wat bij je past en bereid je je voor op een functie in het toeristisch-recreatieve werkveld. De opleiding beschikt over een groot (inter)nationaal netwerk waardoor er veel keuze is in het aanbod van stages, zowel in binnen- als buitenland. Je kunt gebruikmaken van dit netwerk of zelf op zoek gaan naar een geschikte stageplaats. Je krijgt ondersteuning van het team Student Affairs in je zoektocht naar een stage. Bij een stage kun je denken aan:

  • Operations en Product bij Khiri Travel Vietnam
  • Product Suriname bij Better Places
  • Social Media bij Delfins Beach Resort
  • Concepts & Development bij Roompot
  • Educatie & Beleving bij Libéma Beekse Bergen
  • Touroperating bij Djoser
  • Duurzaam reisgedrag bij Better Places
  • Marketing & Communicatie bij Visit Brabant
  • Sales bij Middenoostenreizen.com

Lees in het verhaal van Bente hoe alles wat zij tijdens haar opleiding geleerd heeft op zijn plaats viel tijdens haar stage bij Education First in Amsterdam. 

Verdiepingssemester en afstuderen

De tweede helft van dit jaar is een verdiepingssemester. Je krijgt vakken als Financieel Management, Online Consumentenonderzoek en Marketing & Communicatie. Ook krijg je nog Engels en coaching.  

Daarnaast ga je aan de slag met je afstudeeropdracht. Dit bestaat uit een opdracht van een bedrijf om een nieuw of verbeterd product, dienst of organisatieproces te ontwikkelen. Je gebruikt hiervoor de Design Thinking methode. Tijdens de stage kun je bij je stagebedrijf al een opdracht werven of je kunt op zoek gaan naar een andere opdracht. Voorbeelden van opdrachten zijn: 

  • Op welke manier kun je social media inzetten om je klanten beter te bereiken?
  • Hoe creëer je een betekenisvolle belevenis voor een bepaalde doelgroep? 

Benieuwd naar een voorbeeld van een afstudeerproject? Vivianne Herder vertelt over haar ervaring met een afstudeeropdracht voor Stayokay in Soest.
 

Studiemethode

Tijdens je studie werk je veel samen met anderen, precies zoals dat later in je werkomgeving ook het geval is. De opleiding is kleinschalig en kent een vast team docenten. Al heel snel leer je je docenten en medestudenten kennen.  

Geen lessen maar projecten 
Dat lees je goed! Wij hebben geen klassikale lessen en geen lesrooster per uur. Op vaste lesdagen werk je met je groep aan een project, spreek je met docenten en deel je informatie met medestudenten om zo gezamenlijk toe te werken naar een goed uitgedacht eindproduct of oplossing voor jouw opdrachtgever. Op andere dagen spreek je af met je groep of werk je individueel aan een studieonderdeel. 

Voor al je vragen kun je terecht bij gespecialiseerde docenten. Onderwerpen als toeristische kennis, vaardigheden als onderzoek, bedrijfseconomie en marketing komen terug in de projecten. 
 
Tijdens deze opleiding werk je aan echte bedrijfsopdrachten middels projecten. 

Voorbeelden zijn: het ontwikkelen van een programma voor een duurzame city trip, het schrijven van een (online) tactisch marketingplan voor een vakantiepark en het ontwerpen van een micro-avontuur voor een memorabele beleving in toerisme.  

Learning community 
Je werkt in een kleine groep binnen een learning community. In een learning community leer je door te doen, te onderzoeken, te ontdekken én samen te reflecteren. Dit doe je met studenten, docenten en professionals uit de industrie. Op deze manier ontwikkel je vaardigheden die je later in het bedrijfsleven goed kunt gebruiken. Daarnaast werk je aan individuele vaardigheden. Verder leer je door bedrijfsbezoeken en veldwerk hoe het er in de praktijk aan toegaat.  

Baas over je eigen onderwijs 
Natuurlijk gaat dat niet altijd even soepel. Soms loop je vast en een andere keer heb je een briljant idee. Je kunt altijd terecht bij de docenten en natuurlijk bij je medestudenten met wie je samenwerkt.  

Alle feedback, feed up en feed forward helpen je te groeien. Je mag dus fouten maken. Daar leer je alleen maar van! Je leert ook veel van samenwerken in je groep, net als in een echt bedrijf. Ook leer je de touwtjes in handen te nemen en eigenaarschap over je onderwijs te tonen. Zo'n zelfstandige en actieve werkhouding is heel belangrijk voor later.  

Studiebelasting en coaching

De gemiddelde studiebelasting bedraagt ongeveer 40 uur in de week, gedurende 42 weken. Hoeveel uur je echt aan het studeren bent is erg afhankelijk van de persoon en verschilt per week. Zo zijn de laatste weken van een blok en de tentamenweken voor de meeste studenten relatief druk. 

Tijdens de projecten is er ook aandacht voor persoonlijke en professionele ontwikkeling leer je kritisch naar jezelf te kijken en jezelf te vragen wie je bent, wat je wilt, wat je kunt, wat je doet, wat je doel is en wat je daarvoor nodig hebt. Je leert je te verplaatsen in een ander, in een andere cultuur en in andere situaties (empathisch vermogen).   

Je ontwikkelt je leervermogen. Daarnaast werk je aan een kritische houding, leer je om gefundeerde keuzes te maken en je aanpassings- en probleemoplossend vermogen verder te ontwikkelen. Belangrijke elementen zijn zelfsturing, zelfverantwoordelijkheid en reflectie.   

Het programma bestaat uit workshops zoals personal branding en je ontdekt met de Lumina Spark methode wie je bent en wat je te bieden hebt. Je krijgt met deze methode inzicht in je persoonlijke voorkeuren, je gedrag en hoe je reageert in verschillende situaties. Je leert vanuit verschillende perspectieven te kijken naar jezelf en naar anderen. Door jezelf en anderen beter te begrijpen, zet je grote stappen richting succes.  

Typische week

Een typische week kan er voor jou als volgt uitzien: 

  • maandag (hele dag), woensdag (hele dag) en vrijdag werk je op school in je learning community aan een project.
    Tijdens deze dagen volg je een vast en gestructureerd schema van begeleid werken aan je project en ben je verplicht aanwezig op school. 
     
  • De overige dagen van de week werk je zelfstandig of met je groep aan opdrachten. Je bepaalt zelf, of in overleg met je groep of je dit op school of vanuit huis doet. Kortom ook deze dagen ben je actief en betrokken met je opleiding bezig. 

Tijdens de projecten werk je intensief samen met verschillende docenten en studenten. Je krijgt instructies van de docenten en wordt geïnspireerd door mini hoorcolleges die jou de juiste begeleiding geven om je project goed te kunnen maken.   

Opmerking: Deze beschrijving geeft een algemeen beeld van een typische week van eerstejaars studenten en dient als voorbeeld. Het definitieve rooster kan variëren afhankelijk van specifieke omstandigheden en organisatorische wijzigingen. 

Excursies en studiereizen

Studiereis 
Leren op locatie en internationalisering is belangrijk, zo niet onmisbaar als onderdeel van je opleiding Ad Tourism Management en super waardevol voor je eigen persoonlijke ontwikkeling.   

De studiereis is onderdeel van het eerste jaar en vindt plaats op een bestemming in Europa. Je ontwikkelt hierbij een gastgerichte en dienstverlenende houding die je laat zien bij de organisatie en uitvoering van een rondleiding tijdens de studiereis.  

Ook leer je je medestudenten en docenten op een andere manier kennen. Studiereis betekent ook werken in de praktijk; de bestemming en organisaties niet alleen vanuit de collegebanken zien en beleven maar ook op locatie bekijken en je geleerde vaardigheden tonen. De bestemming is elk jaar anders, vorige bestemmingen waren Wenen & Bratislava en Madrid & Salamanca.   

Lees hier de studiereis ervaring van Jelmer in Madrid en Salamanca. 

Excursies 
Tijdens het eerste jaar bezoek je met je projectgroep een middelgrote of grote stad in Nederland voor een opdracht. Om meer te leren over consumentengedrag ga je bijvoorbeeld een dag naar Rotterdam voor een trendhunt. Voor het onderdeel ontwerpen van een beleving ga je bijvoorbeeld op zelfgekozen museumbezoek in een Nederlandse stad.

Ondernemerschap

Bij BUas word je opgeleid tot ondernemende professional. In al onze hbo-bacheloropleidingen krijg je de ruimte om je ondernemersvaardigheden te ontwikkelen. Naast je studie kan je bovendien aansluiten bij BUas Startup Support, BUSS. BUSS organiseert (netwerk)evenementen en verbindt startende student ondernemers, er is zelfs de mogelijkheid om begeleiding van een eigen startup coach aan te vragen.

Ook kun je binnen BUas afstuderen met je eigen bedrijf! Elke academie biedt deze mogelijkheid, er kan wel een selectie proces van toepassing zijn. Misschien heb je tegen die tijd al een bedrijfje dat omzet draait of misschien heb je plannen? Laat je helpen door BUas Startup Support. 

Lees meer over het opzetten van je eigen onderneming.

Waarom kiezen voor een Ad?

Redenen om voor een Associate degree te kiezen kunnen zijn: 

  • Je wordt opgeleid tot een veelzijdige duizendpoot waarbij je de schakel bent tussen operationeel en strategisch management.  
  • Je zoekt een praktijkgerichte opleiding. 
  • Je weet nog niet of vier jaar studeren iets voor jou is, maar je wilt wel de optie behouden om zonder vertraging door te gaan voor je hbo-bachelordiploma.  
  • Je haalt in slechts 2 jaar een erkend hbo diploma (niveau 5).  
  • Je wilt snel een baan met doorgroeimogelijkheden. 
  • Je hebt een aantal jaren werkervaring en je wilt je graag verder specialiseren in je beroep. 

Wat deze opleiding uniek maakt

Toelating & aanmelding

Wanneer ben ik toelaatbaar?

Met een havo- of vwo-diploma met het juiste profiel of een mbo-4 diploma ben je toelaatbaar tot de Ad-opleiding Ad Tourism Management. Voldoe je niet aan deze voorwaarden? Bekijk dan welke mogelijkheden er voor jou zijn.  

Informatie over toelatingsvoorwaarden


Wat kost deze studie? 

Voor het collegejaar 2025-2026 is het collegegeld €2.601. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor boeken, excursies, etc. 

Informatie over studiekosten


Hoe kan ik mij aanmelden? 

Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Doe je dit voor 1 mei dan kan je zeker beginnen met deze studie.

Meer info over aanmelden

Ontdek of deze opleiding bij jou past

Wil je snel weten of onze kleinschalige studieomgeving iets is voor jou? Doe de test en binnen vijf minuten weet je of BUas bij jou past. (De quiz is Engelstalig).


Naar de quiz

Ik begeleid nu zelf een stagiair

Iedere week ontvangen we zo’n 100 aanvragen van verhuurders die hun accommodatie willen aanbieden via Natuurhuisje.nl. Als productmanager ben ik ervoor verantwoordelijk dat elk nieuw aanbod past in ons concept. In een jong bedrijf moet je snel schakelen, dat is heel leerzaam. Tijdens mijn stage heb ik geholpen een nieuwe afdeling op te zetten en nu begeleid ik zelf een stagiair.

Rick Naebers

Afgestudeerd | werkt als productmanager bij Natuurhuisje.nl

Ik ken de meeste studenten bij naam

Toerisme is heel divers. Ik heb zelf gewerkt bij een kleine reisspecialist, maar ook bij één van de grootste reisorganisaties van Nederland. Dat maakt dat ik mijn studenten een heel breed beeld kan geven van de reisbranche en de uitdagingen waar we in de praktijk voor staan. Toon initiatief en wees nieuwsgierig, dat is wat ik mijn studenten vooral wil meegeven. BUas is een fijne plek om te werken, ik ken de meeste studenten bij naam en dat wordt erg gewaardeerd!

Kerensa de Vaan

Docent Ad Tourism Management

Precies wat ik nodig had

Na de open dag van BUas wist ik meteen dat ik daar wilde studeren. Ik was pas 16 en had nog geen idee wat ik wilde gaan doen. Wat ik wél wist, was dat ik op een plek wil studeren waar ik mezelf kan zijn. En dat voelde op de campus van BUas meteen goed. In het eerste jaar van de Associate degree Tourism Management krijg je een aantal modules waarin je werkt aan je persoonlijke ontwikkeling. Dat was precies wat ik nodig had om meer over mezelf te weten te komen. Na mijn stage wist ik dat ik verder wilde studeren voor m’n bachelor. Vanuit de Associate degree kon ik zo doorstromen! 

Bente Welling

Afgestudeerd | volgt nu een bacheloropleiding

Wat kan je doen na de opleiding?

Met een Associate degree, een erkende graad op hbo-niveau, kun je snel aan de slag in de toeristische sector. Bijvoorbeeld als specialist bij een touroperator, coördinator duurzaamheid bij een vakantiepark of in een assistent-managementfunctie.
Of je kunt verder studeren om een hbo bachelordiploma te halen.

Meer informatie over na je opleiding