Studiekeuzeactiviteiten
Live op de campus rondlopen is de beste manier om BUas écht te ervaren. Meld je aan voor een van de aankomende activiteiten.
Waarom de pre-master SBM bij BUas?
- Na afronding heb je direct toegang tot business gerelateerde studies bij onze universitaire partners, zoals Nyenrode Business Universiteit en de universiteiten van Amsterdam, Rotterdam en Maastricht.
- Omdat je de pre-master al volgt in je laatste jaar van je bachelor, win je 1 jaar!
- Je werkt het hele jaar aan je afstudeeropdracht bij een door jou gekozen bedrijf en krijgt hierbij 1-op-1 begeleiding.
Opbouw van de studie
De opleiding
De wetenschappelijke pre-master Strategic Business Management and Marketing bereidt je voor op het ondernemerschap binnen de Europese markt, maar ook op het doen van wetenschappelijk onderzoek in de sector waarin jij interesse hebt. Denk bijvoorbeeld aan het toerisme en de vrijetijdssector, sport en cultuur, hospitality en facilitaire dienstverlening, de media en de creatieve industrie, overheidsorganisaties die betrokken zijn bij de ontwikkeling van bestemmingen of in de sectoren verkeer, mobiliteit, vervoer of logistiek.
Het is de bedoeling dat je zelf een bedrijf vindt waar je wetenschappelijk onderzoek kunt doen in een sector en in een land die jouw voorkeur hebben. Breda University of Applied Sciences heeft een uitgebreid internationaal netwerk, dus natuurlijk kunnen wij je helpen bij het vinden van een geschikt bedrijf.
Curriculum
Deze opleiding duurt 12 maanden en bestaat uit twee fasen verdeeld over 4 blokken. Lees meer over de opbouw van de modules.
- Fase 1 - Pre-masteropleiding
In het eerste blok richt het curriculum zich op de inhoud van strategisch management en marketing binnen de verschillende modules. De modules zijn op een holistische en geïntegreerde manier opgezet, gestructureerd rond zakelijke vraagstukken. Dit stelt je in staat een adequaat zakelijk toegepast probleem te identificeren, dat de basis vormt voor jouw toekomstige onderzoeksvoorstel.
Blok twee van het curriculum is specifiek ontworpen om secundaire data te zoeken om je onderwerp en verschillende deelproblemen te ondersteunen met feiten of bewijs uit de literatuur, interviews met deskundigen of andere documentatie om de situationele bedrijfsomgeving te analyseren en te beoordelen in oorzaak-gevolg relaties om het bedrijfsprobleem specifieker te definiëren. De modules in dit blok geven je dan ook ondersteuning met nuttige input over de huidige theorieën binnen disciplines.
In het derde blok concentreer je je vooral op Applied Statistics en op je uiteindelijke onderzoeksvoorstel (SBM5c) dat je aan het eind van dit blok indient. Door het analyseren van je gekozen probleemstelling zul je in staat zijn om adequate en relevante onderzoeksvragen te formuleren ten behoeve van je onderzoeksproject en een conceptueel kader te ontwikkelen. Niet alleen biedt dit onderzoek een basis bij het aanleren en verder ontwikkelen van academische vaardigheden zoals literatuuronderzoek en kwalitatief interviewen, maar het verdiept ook je kennis op het gebied van onderzoeksmethodologie, toegepaste onderzoeksfilosofieën en -benaderingen. Ook worden hier de logische onderzoekskadermatrix (LRFM), onderzoeksvragen, steekproefmethoden, dataverzamelingsontwerpstrategieën, datavereisten en andere informatiebehoeften geformuleerd.
- Fase 2 – Afstudeeronderzoek
In blok 4 begint het echt onderzoekswerk: je verzamelt data voor je afstudeerscriptie door middel van veldwerk. Tijdens deze fase van de opleiding verzamel je primaire gegevens voor elk van de gedefinieerde onderzoeksvragen (LRFM). De resultaten van het veldwerk zullen jouw secundaire bevindingen voor elk van de in het onderzoeksvoorstel gedefinieerde problemen ofwel aanvullen ofwel tegenspreken. In je methodologisch rapport reflecteer je kritisch op je gebruikte methoden en bevindingen, en onderbouw je conclusies en aanbevelingen om het vastgestelde bedrijfsprobleem op te lossen.
Voorbeelden hiervan zijn:
- Het in kaart brengen van de belangrijkste factoren voor de succesvolle introductie van een nieuw planningssysteem - Onderzoeken van de perspectieven van belanghebbenden.
- Het verkrijgen van inzicht in de criteria voor leveranciersselectie van touroperators en de verwachte servicekwaliteit van spoorwegdiensten: Het geval van Eurail.
- De prijs van duurzaamheid; een onderzoek naar de invloed van True Pricing op consumentengedrag in bedrijfsrestaurants.
- Het achterhalen van de invloed van maatschappelijk verantwoord ondernemen en beloning op de aan-trekkelijkheid van operationele functies in de horeca.
- Sociale inclusie in de evenementenbranche - een verkennend onderzoek naar een beter begrip van de bijdrage van evenementen aan de sociale inclusie van gemeenschappen.
Studiemethode
Er wordt gewerkt met een combinatie van colleges en workshops, om je enerzijds alle kennis mee te geven die je nodig hebt, en anderzijds deze kennis toe te passen in cases en je eigen afstudeeronderzoek.
Studiebelasting & -coaching
De wetenschappelijke pre-master Strategic Business Management and Marketing is een eenjarige, voltijdse opleiding. De totale studiebelasting is 75 ECTS. Om je een idee te geven: 1 ECTS staat gelijk aan ongeveer 28 studie-uren per week. Deze eenjarige pre-masteropleiding vervangt het laatste jaar van jouw opleiding aan Breda University of Applied Sciences.
We bieden je een kleinschalige studieomgeving, aangezien het aantal studenten in de pre-master beperkt is. Voor vragen over de inhoud van de opleiding zijn de docenten gemakkelijk te bereiken. De opleidingscoördinator is ook altijd beschikbaar om je te helpen bij de dagelijkse gang van zaken. En als je persoonlijke problemen wilt bespreken, problemen die een negatieve invloed op je leven als student kunnen hebben, dan kun je contact opnemen met de studentendecaan.
- Een typische week
Een studieweek kan er als volgt uitzien (let op, dit is een voorbeeld):
Maandag (collegedag)
- 11.00-13.00 Hoorcollege Business Administration
- 13.00-13.30 Lunchpauze
- 13.30-15.30 Hoorcollege Qualitative Research
- 15.30-17.00 Hoorcollege Strategic Global Marketing
Dinsdag
Zelfstudie, thuis werken aan opdrachten.Woensdag
- 10.00-11.00 Hoorcollege CRM (Customer Relationship Management)
- 11.00-12.30 Workshop CRM
- 12.30-13.00 Lunchpauze
- 13.00-14.30 Workshop Academic Writing
- 14.30-15.30 Workshop Qualitative Research Methods
Donderdag
- 9.00-11.00 Hoorcollege Sociology
- 11.00-12.30 Workshop Strategic Global Marketing
- 12.30-13.00 Lunchpauze
- 13.00-14.30 Workshop Research Practicals
- 14.30-15.00 Pauze
- 15.00-16.30 Workshop Business Administration
Vrijdag
Zelfstudie thuis, werken aan opdrachten en kijken naar extra hoorcolleges.
Studentenwelzijn
BUas stimuleert en helpt je om het beste uit jezelf te halen, wat de omstandigheden ook zijn. Misschien ben je chronisch ziek, zorg je voor familie, doe je aan topsport of combineer je je studie met een eigen bedrijf? Onze studiecoaches, studentendecanen en studentpsychologen helpen je graag bij eventuele struggles. Heb je extra ondersteuning of begeleiding nodig? Of extra faciliteiten? Kijk dan hier voor de mogelijkheden.
Wat deze opleiding uniek maakt
Werk samen met studenten van verschillende BUas opleidingen
Deze pre-master is toegankelijk voor alle BUas-studenten. Je zit in de klas met studenten van verschillende opleidingen, zoals Creative Media and Game Technologies of Hotel Management. Dit zorgt ervoor dat je samenwerkt met studenten die elk hun eigen perspectief en ideeën meenemen in projecten.
Je wint 1 jaar tijd
Met deze combinatie haal je je bachelor én pre-master certificaat tegelijk. Zo ben je een jaar sneller klaar, omdat je na je bachelor geen aparte pre-master meer hoeft te volgen. Dat scheelt niet alleen tijd, maar ook collegegeld!
Toegepast én academisch onderzoek
Je doet niet alleen theoretische kennis op, maar past dit ook toe in de praktijk. Zo ben je beter voorbereid op zowel een carrière in de academische wereld als in de industrie. Bovendien leer je om complexe problemen op te lossen met een wetenschappelijke benadering, wat je een voorsprong geeft op de arbeidsmarkt.
Toelating & aanmelding
Wanneer ben ik toelaatbaar?
Om toegelaten te worden tot de pre-master SBM moet je drie jaar onderwijs (regulier of fast track) op een hbo-bacheloropleiding (BBA) bij BUAs of elders succesvol hebben afgerond (180 ETCS).
Informatie over toelatingsvoorwaarden
Wat kost deze studie?
Voor het collegejaar 2025-2026 is de vergoeding voor deze pre-master €2.601. Daarnaast moet je rekening houden met extra kosten voor boeken, excursies, etc.
Hoe kan ik mij aanmelden?
Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Toelating is gebaseerd op selectie.
Ontdek of deze opleiding bij jou past
Wil je snel weten of de kleinschalige studieomgeving van deze masteropleiding iets voor jou is?
Doe de quiz en onderzoek in vijf minuten of BUas bij jou past. De quiz is Engelstalig
Ik wilde uitgedaagd blijven worden
Studenten motiveren tot topprestaties!
Klaar voor elke uitdaging!
Na je pre-master
Na de pre-master Strategic Business Management and Marketing (SBM) krijg je een certificaat, dat rechtstreeks toegang geeft tot geselecteerde Master of Science opleidingen bij onze partneruniversiteiten.