Studiekeuzeactiviteiten
Live op de campus rondlopen is de beste manier om BUas écht te ervaren. Meld je aan voor een van de aankomende activiteiten.
Waarom deze master bij BUas?
- Erkend door WLO als een World Leisure Centre of Excellence
- De enige academische masteropleiding Leisure and Tourism in Nederland
- Multidisciplinaire benadering; sterk gerelateerd aan onderwerpen in de internationale vrijetijds- en toerisme-industrie
Opbouw van de studie
Studie-inhoud
Onze vrije tijd is een essentieel onderdeel van ons leven. We gebruiken deze tijd om creatief en fysiek bezig te zijn, relaties op te bouwen, een identiteit te creëren en vaardigheden te ontwikkelen. De belevenissen waarmee we onze vrije tijd vullen worden geleverd door een sector die 6% van de Nederlandse beroepsbevolking vertegenwoordigt. De fenomenen leisure en tourism worden steeds complexer en vragen om een geïntegreerde en multidisciplinaire aanpak. De vakken van deze wetenschappelijke masteropleiding bestaan uit kennis en expertise uit verschillende vakgebieden, zoals sociologie, psychologie, economie, (vrijetijds)management en marketing.
Onderzoeksthema’s
Je werkt aan twee belangrijke onderzoeksthema's: Experiences & Storytelling en Placemaking & Events. De masteropleiding is verdeeld in twee fases. In de eerste fase volg je vakken als Understanding Leisure and Tourism Attractions and Events, Leisure, Creativity and Space, en Experience Marketing in Leisure and Tourism. In de tweede fase werk je aan je afstuderen. Je bereidt je hierop individueel of samen met andere studenten in een seminargroep voor, waarna je je individuele masterscriptie schrijft.
Curriculum
De opleiding bestaat uit twee fases. Het doel van de eerste fase is context aan te reiken in de vorm van mastervakken. In de tweede fase werk je aan een eigen inhoudelijke invulling van het vakgebied in de vorm van je masterscriptie. Een volledig overzicht van het curriculum, de inhoud van de vakken en de leerdoelen is te vinden in de studiegids (Engels).
De opleiding duurt 12 maanden en bestaat uit twee hoofdfases:
- Fase 1 – Mastervakken: Leisure in a Network Society
Alle vijf de mastervakken in deze eerste fase zijn dynamisch van opzet, in die zin dat ze worden gepositioneerd binnen de context van de vrijetijdsbesteding in een netwerksamenleving. De mastervakken richten zich op twee onderzoekslijnen: Experiences & Storytelling en Placemaking & Events.
Leisure, Creativity and Space
In dit vak worden recente inzichten behandeld ten aanzien van processen van globalisering, mediatisering en commercialisering, en de invloed daarvan op de veranderende rol van de vrije tijd bij de inrichting van openbare en publieke ruimten en locaties.Understanding Leisure and Tourism Attractions and Events
Recente inzichten en onderzoek op het gebied van verandermanagement, innovatie, netwerken, co-creatie, attracties, themaparken en 'eventful cities’ vormen de belangrijkste ingrediënten van dit mastervak.Organizing Strategy and Entrepreneurship (aan Tilburg University, onder voorbehoud)
Centraal in deze cursus staat de idee dat onze wereld in een snel tempo verandert,
wat vraagt om een fundamentele verandering van onze samenleving en de rol van organisaties daarbij. In dit vak ligt de focus op strategieën van organisaties aan de hand van een ‘systematic approach’ en ‘serious gaming’ als strategisch instrument.Experience Marketing in Leisure and Tourism
Omdat marketing een belangrijk instrument is in de vrijetijds- en toeristische sector, dompelt Experience Marketing je onder in het domein van marketing en marktonderzoek, met de nadruk op de vrijetijds- en toeristische sector en de beleveniseconomie. De voor- en nadelen van verschillende onderzoekstechnieken is een van de onderwerpen die in dit vak aan bod komen.Analysing Leisure Interactions
Je maakt kennis met praktijktheorieën en kernconcepten op het gebied van onderzoek in vrije tijd en toerisme. In groepsverband bestudeer je vraagstukken op het gebied van authenticiteit, nieuwe media of geluk.- Fase 2 - Masterscriptie
Om de overgang van de inhoudelijke fase (fase 1) naar de scriptiefase (fase 2) soepel te laten verlopen, neem je eerst deel aan het seminar Leisure Studies om een scriptieonderwerp te kiezen en uit te werken. Via een gestructureerd proces kom je tot de afronding van je individuele scriptievoorstel. Dit voorstel mondt uit in een onderzoeksscriptie over een thema dat academisch en maatschappelijk relevant is.
Studiemethode
In de Master of Science Leisure & Tourism Studies volg je hoorcolleges op het gebied van belevingen, placemaking, evenementen, bestemmingen, vrijetijdsgedrag en vele andere interessante onderwerpen. Daarnaast werk je aan individuele opdrachten in de corm van een paper of presentatie waarbij een specifiek thema centraal staat. In de groepsprojecten wordt voor een echte opdrachtgever een onderzoek uitgevoerd.
Er zijn enkele schriftelijke, mondelinge en open-boek tentamens. Het afstuderen doe je individueel. Je schrijft een onderzoeksvoorstel en werkt dit uit in een wetenschappelijke thesis. De opleiding is kleinschalig, met veel ruimte voor persoonlijke aandacht.
Studiebelasting en coaching
Het masterprogramma bestaat uit twee semesters. In het eerste semester ben je veel op BUas aanwezig. In het tweede semester werk je zelfstandig aan je onderzoeksvoorstel en thesis. Dit kan in overleg met je afstudeerbegeleider en coördinator van de opleiding ook vanuit het buitenland plaatsvinden.
- Semester 1
In het eerste semester ben je ongeveer drie tot vier dagen op de campus van BUas voor onderwijs en tot de herfstvakantie volg je ook hoorcolleges aan Tilburg University.
Voorbeeldweek (het rooster kan per week verschillen):
Maandag:
- 13:00-15:00 - Hoorcollege Organizing Strategy and Entrepreneurship (Tilburg University)
Dinsdag:
- 09:00 – 11:00 - Hoorcollege Experience Marketing in Leisure and Tourism (BUas)
- 13.00 - 15.00 - 13.00 – 15.00 uur Hoorcollege Understanding Leisure and Tourism Attractions & Events (Buas)
Woensdag:
- 10:00-12:00 - 1 Groepsproject Organizing Strategy and Entrepreneurship (Tilburg University)
- 14:00 – 16:00 - Hoorcollege Leisure, Creativity and Space (Buas)
Donderdag:
- 09.00 – 11.00 uur - Seminar over de individuele opdracht voor Understanding Leisure and Tourism Attractions & Events (BUas)
- 12.00 – 17.00 uur - Zelfstudie
Vrijdag:
- 10.00 – 12.00 uur - Presentatie van afstudeeronderwerpen (BUas)
- 13.00 – 15.00 uur - Groepsproject Experience Marketing in Leisure and Tourism (BUas)
- Semester 2
In het tweede semester werk je aan je onderzoeksvoorstel en thesis. Hiervoor neem je deel aan enkele bijeenkomsten van de onderzoeksgroep Placemaking & Events of Experiences & Storytelling. Daarin bespreek je met je afstudeerbegeleider en andere docenten/onderzoekers de voortgang van je onderzoeksvoorstel en thesis. Daarnaast heb je individuele begeleiding.
Studiecoaching
Het is de bedoeling dat je de regie neemt over je eigen ontwikkeling tijdens je studie. Daar is het studieprogramma ook op ingericht. Je hebt bijvoorbeeld de mogelijkheid om keuzevakken te volgen en je leiderschap skills te trainen. Je wordt hierin begeleid door een studiecoach en ook in projecten krijg je altijd een briefing en een deskundige begeleider die jou op weg helpt naar het gewenste eindresultaat.
Studentenwelzijn
BUas stimuleert en helpt je om het beste uit jezelf te halen, wat de omstandigheden ook zijn. Misschien ben je chronisch ziek, zorg je voor familie, doe je aan topsport of combineer je je studie met een eigen bedrijf? Onze studiecoaches, studentendecanen en studentpsychologen helpen je graag bij eventuele struggles. Heb je extra ondersteuning of begeleiding nodig? Of extra faciliteiten? Kijk dan hier voor de mogelijkheden.
Gastcolleges, studiereizen en bedrijfsbezoeken
Gedurende de masteropleiding heb je enkele gastcolleges. Ook bezoek je een stad of andere locatie die te maken heeft met de cursus Leisure, Creativity and Space. Denk bijvoorbeeld aan de Spoorzone in Tilburg of de Westergasfabriek in Amsterdam. De locatie is ieder jaar anders.
Daarnaast kun je aansluiten bij de studiereis, die ieder jaar door de studievereniging van Leisure Studies wordt georganiseerd.
Hbo versus wo master
Het opleidingsniveau van beide vormen is even hoog. Zowel voor de hbo-master als voor de universitaire master is het hard werken en het aantal ECTS is hetzelfde. Toch zijn er een aantal verschillen.
Het grootste verschil is het soort onderzoek dat je gaat doen. Een hbo-master richt zich vooral op de beroepspraktijk, waarbij een universitaire master zich richt op onderzoeksvaardigheden, theorie- en kennisontwikkeling. Dus, ben je meer praktijkgericht? Dan is het aan te raden een hbo-master te doen. Wanneer je meer theoretisch georiënteerd bent is de wo-master waarschijnlijk meer iets voor jou.
Wat deze opleiding uniek maakt
Onderzoek
Tijdens de masteropleiding sluit je aan bij een onderzoeksgroep met getalenteerde wetenschappers en onderzoekers (Experiences & Storytelling of Placemaking & Events). Er zijn veel contacten met het bedrijfsleven en onderzoeksbureaus. Deze contacten kunnen je helpen bij het verzamelen van data en het uitvoeren van onderzoek.
Studeren in Tilburg
Naast het volgen van onderwijs op de campus in Breda, ga je in het eerste semester ook regelmatig naar de mooie campus van Tilburg University. Naast de kleinschalige locatie in Breda, krijg je dus ook wat mee van het studeren aan een onderzoeksuniversiteit.
Internationaal
In het tweede semester heb je geen colleges. Dit biedt jou de kans om onderzoek voor je thesis in het buitenland te doen en daar te schrijven. Je kunt de bijeenkomsten met de onderzoeksgroep online bijwonen en je staat in nauw (online) contact met je afstudeerbegeleider. Kortom, je bent flexibel om zelf de locatie te kiezen waar je aan je thesis werkt.
Toelating & aanmelding
Wanneer ben ik toelaatbaar?
Studenten met een diploma van een wo-bachelor- of premasteropleiding bij BUas zijn direct toelaatbaar tot de Master of Science Leisure and Tourism Studies. Heb je een wo-bachelordiploma van een van de sociale wetenschappen, dan wordt een eventuele toelating geëvalueerd.
Informatie over toelatingsvoorwaarden
Wat kost deze studie?
In het studiejaar 2025-2026 is het wettelijk collegegeld voor masteropleidingen €2.601. Naast het collegegeld moet je rekening houden met extra kosten voor de aanschaf van studiemateriaal zoals studieboeken.
Hoe kan ik mij aanmelden?
Voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je je aanmelden voor deze opleiding. Je kunt je tot 15 augustus aanmelden, maar vanwege de zomervakantie raden we je aan dit voor 1 juli te doen.
Ontdek of deze opleiding bij jou past
Wil je snel weten of onze kleinschalige studieomgeving iets is voor jou? Doe de test en binnen vijf minuten weet je of BUas bij jou past. (De quiz is Engelstalig).
Een uniek inzicht in de bezoekerservaring
Studenten enthousiast en bewust maken
Mijn kennis en ervaring zijn heel divers
Wat kan je doen na de opleiding?
Met de Master of Science Leisure and Tourism Studies op zak staat er een ruime keuze aan carrièremogelijkheden voor je open op het gebied van management, beleid, onderzoek en onderwijs in leisure en toerisme.
Na je afstuderen mag je de titel Master of Science voeren.
3D kijkje campus
Neem een kijkje in 3D, ontdek het Ocean gebouw waar jij gaat studeren en wat de campus nog meer te bieden heeft.
Meer weten?
Lees meer over projecten, onderzoek en inzichten op het gebied van vrijetijdsbesteding.
Hulp bij je studiekeuze
Wil jij doorsturen na je bachelor of je professionele vaardigheden verder ontwikkelen en ben je op zoek naar een master? Ontdek, vergelijk en kies jouw masteropleiding bij BUas.